Bola nechchi yoshdan so’ng telefon, planshet va kompyuterlardan foydalansa bo’ladi?

Bola nechchi yoshdan so'ng telefon, planshet va kompyuterlardan foydalansa bo'ladi

Gadjetlar mumkin emas…

  • Jaxon sogʼliqni saqlash tashkilotining maʼlumotiga koʼra, 2 yoshgacha bolalarga «gadjetlarni» berish mumkin emas!
  • 3 yoshdan yuqori boʼlgan bolalar, bir kunda 1 soat davomida telefondan foydalanishi mumkin.
  • Kichik maktab yoshdagi bolalar, oʼrtacha 6-12 yosh, telefon, kompyuterlardan kuniga 2 soat foydalanishi mumkin.
  • 12-18 yoshdagi bolalar esa, bir kunda 4 soat gadjetlardan foydalansa boʼladi!
  • Аgar kun davomida, belgilangan normadan koʼp foydalanilsa, bolalarda rak(saraton) kasalliklari rivojlanishi mumkin.

Agar chaqaloq doimiy ravishda monitorga yoki mobil qurilmaning ekraniga qarab tursa, bu uning ko’rishiga ta’sir qiladi. Mutaxassislarning ta’kidlashicha, bunday elektron «o’yinchoqlar» ning ta’siri shunchalik kuchliki, 10 yoshida ekilgan ko’rishni tiklash mumkin bo’lmaydi. Shuning uchun bolaning kompyuterda bo’lishini qat’iy nazorat qilish kerak. Bundan tashqari, zamonaviy qurilmalardan xavfsiz foydalanish sxemasini tuzishga yordam beradigan maxsus texnikalar mavjud. Bolaning yoshiga qarab, siz monitor oldida turishning ruxsat etilgan darajasini aniqlay olasiz:

  • pediatrlar odatda 1 yoshdan 5 yoshgacha bo’lgan bolalar kompyuterda bo’lishlarini maslahat bermaydilar;
  • 5 yoshdan 7 yoshgacha kompyuterda yoki planshetda 10 daqiqa davomida o’yinlar (maksimal 20 soat davomida 24 soat) xavfsiz deb hisoblanadi;
  • 1, 2, 3, 4 va 5 sinf o’quvchilariga gadjetlar bilan 10-15 daqiqa tanaffussiz o’tirishga ruxsat beriladi. bir kunda;
  • 10 yoshdan boshlab, bolaga 20 daqiqa davomida, tanaffussiz, maksimal kun davomida uch marta foydalanishga ruxsat berilishi mumkin.

Gadjetlarning zamonaviy bolalarga zararli ta’siri ularning harakatsiz turmush tarzida ham namoyon bo’ladi. Kompyuterda yoki planshetda ko’p va tez-tez o’ynaydigan bola deyarli harakat qilmaydi, bu esa umurtqa pog’onasi va bo’g’imlarga ta’sir qiladi. Bundan tashqari, bunday bolalar erta yoshdan boshlab ortiqcha vazn to’plash tendentsiyasiga ega.

Ruhiy salomatlikning buzilishi – bu zamonaviy elektron texnologiyalar bilan ortiqcha aloqaning yana bir yon ta’siri. Kamdan kam bo’lsa ham, bunday hodisalar mumkin. Ruhiy kasalliklar ko’pincha monitor oldida vaqt o’tkazadigan bolalarda ko’proq kuzatiladi. Ayniqsa, ularning yoshiga to’g’ri kelmaydigan o’yinlar bolalarning ruhiy salomatligiga zararlidir. Masalan, zo’ravonlik, qon, psixotrop moddalarga ta’sir qilish, shuningdek, erotik tabiat manzaralari bo’lgan fitnalar mavjud bo’lganlar.

Bundan tashqari, har bir onlayn o’yinda virtual aloqa elementi mavjud. Natijada, bolaning dunyoqarashi o’zgaradi va u kompyuter texnologiyalari dunyosida sayohat ta’siriga tushadi. Albatta, bunday hayajonli o’yin epizodlaridan so’ng, bola uchun haqiqiy dunyoga darslarga va o’z vazifalariga qaytish juda qiyin, va ota-onalar uchun o’z avlodlarini bunday qaramlikdan ajratish qiyin.

Gadjetlar bilan uzoq muddatli doimiy muloqot fonida bolaning haqiqat va haqiqatni fantastika bilan ajrata olish qobiliyati yomonlashadi. Bolalar aksariyat harakatlar va syujetlar monitorida ko’rilgan voqealarni hozirgi kunga o’tkazadilar, ularning zarari va salbiy oqibatlarini tushunmaydilar. Xulq-atvor modeli bolalar tomonidan virtual dunyo qahramonlari harakatlari asosida shakllanadi. Bu elektron qurilmalarning zamonaviy kichik foydalanuvchilarining asosiy muammosi – ular aksariyat xudbin va tajovuzkor shaxslar bo’lgan, faqat o’z istaklari va ehtiyojlari bilan harakatga keltiriladigan belgilar qobiliyatlarini egallaydilar.

Gadjetlar mumkin emas

Gadjetlar bilan doimiy aloqaning zarari, shuningdek, bolalarda qaramlikni rivojlantirishda ham namoyon bo’ladi. Ko’pgina mutaxassislar ushbu qaramlikni alkogol va giyohvandlik bilan taqqoslashadi.

Biroq, ota-onalar qurilmaning bolaga bu ta’sirini sezmasligi mumkin. Ularning birinchi shubhalari o’zlarining avlodlarini elektron «o’yinchoq» dan chiqarishga, virtuallikni haqiqat bilan almashtirishga urinish paytida paydo bo’ladi.

Shu bilan birga, bolalarning zamonaviy mobil qurilmalar va kompyuterlar bilan aloqa qilishning «ortiqcha» tomonlari ham mavjud:

  • Ota-onalar tomonidan ehtiyotkorlik bilan nazorat qilinadigan holda, bolani har tomonlama rivojlantirish imkoniyati. Bu hayotning birinchi yilidan boshlab chaqaloqni gadjetlar bilan tanishtirish kerak degani emas. Emuga yetti yoshidan boshlab ushbu ko’nikma kerak bo’ladi. 7-10 yoshdagi zamonaviy maktab o’quvchilari noutbuk, kompyuter yoki planshetni qanday yoqishni va u erda o’rganish yoki yangi bilimlarni olish uchun zarur bo’lgan dasturni qanday boshqarishni bilishadi. Eng asosiysi, ota-onalar ushbu vaqtda bolalarning yonida bo’lishi mumkin, bu ularga beg’ubor yordam berish va shu bilan birga jarayonni boshqarish uchun.
  • Uzoq kutish sharoitida bolani qisqa vaqtga olish imkoniyati. Bolalar uzun navbatlar, bir hil uzoq safarlarning vaqti, klinikalarda kutish va hokazolarga toqat qilmasligini hamma biladi. Bunday vaziyatlarda har doim ham jozibali o’yinchoqlar yoki qalam bilan qog’oz mavjud emas. Yana bir narsa – bu 10-15 daqiqa davomida bolani chalg’itishi mumkin bo’lgan smartfon yoki planshet. Ota-onalar, shuningdek, bilim va rivojlantiruvchi o’yinni boshlash orqali bu vaqtni foydali o’tkazishlari mumkin. Shunday qilib, ular o’z farzandlari bilan muloqot qilishlari va qo’shimcha ravishda ularni yangi bilimlar bilan tanishishlari mumkin bo’ladi.

Ko’rib turganingizdek, gadjetlar bilan aloqa qilishning ijobiy tomonlari ham mavjud. Biroq, virtual sayohat dunyosiga va bolalarni manipulyatsiya qilishga urinishlarga yo’l qo’ymaslik uchun kompyuter monitorlari va planshetlari oldida o’tkazgan vaqtni nazorat qilish yaxshiroqdir.

Agar sizning hayotingizda bolaning kompyuter texnologiyalari dunyosiga odatlanib qolish muammosi yuzaga kelsa va bu uning xulq-atvoriga, muloqotiga, o’qishiga ta’sir qilsa, shoshilinch xavfsizlik choralarini ko’rish zarur. Ushbu bog’liqlik ikkita belgi bilan tan olinadi:

  • haqiqiy hayot va ota-onalar (qarindoshlar, do’stlar) bilan muloqot ikkinchi darajaga tushib qolgan;
  • ota-onalar cheklovlar qo’yishga urinishganda zo’ravon norozilik, isteriya, tahdidlar mavjud.

Elektron o’yinchoqlarga bo’lgan haddan tashqari ishtiyoq alomatlarini ko’rgach, siz bolangizni quyidagi usullar bilan sutdan ajratishingiz kerak:

  • avlodning «kelajak texnologiyalari» bilan aloqa qilish davomiyligini nazorat qilish. Keyinchalik shunga o’xshash muammoga duch kelmaslik uchun, bir yoshdan besh yoshgacha bo’lgan bolalarga umuman yo’l qo’ymaslikka harakat qiling;
  • Tavsiflarning yosh guruhiga mos kelishini ta’minlash uchun dastur qo’llanmalarini o’rganish;
  • qurilmalarni keraksiz ishlatmang. Tabletni yoki iPhone-ni qo’llariga tiqish orqali boladan qutulishga urinmang, aksincha uni kasbingiz bilan olib keting, yordam so’rang. So’rovni bajarganingiz uchun mukofot sifatida o’yinni va’da qilib, bolalarni manipulyatsiya qilmang.Gadjetlar mumkin emas

Tavsiya etamiz : Bolaning tezroq ravon gapirishi uchun – pediatr maslahatlari

manba