Mundarija
Tarjimai hol
Alisher Navoiy (1441-1501) โ buyuk shoir va mutafakkir, davlat arbobi. Toโliq ismi Nizomiddin Mir Alisher. Navoiy tahallusi ostida chigโatoy (eki oโzbek tili) hamda forsiyda (fors tilidagi asarlarida) ijod qilgan. Gโarbda chigโatoy adabiyoti hisoblanmish oโzbek adabiyotining eng yirik namoyondasi. Umuman olganda, butun turkiy xalqlari orasida u kabi yirik shaxs yoโqdir.
Navoiy yoshligidan Xurosonning (Transoksaniya) boโlajak hukmdori Husayn Boyqaro bilan (1469-1506) doโst boโlgan. 10-12 yoshidan sheโrlar yozishni boshlagan. Navoiyning zamondoshi boโlmish tarixchi Xondamir (1473(76) -1534) qoldirgan maโlumotlarga koโra, mashhur oโzbek shoiri Lutfiy (1369-1465) qarigan chogโlarida bolakay Navoiy bilan koโrishadi va uning sheโriy iqtidorini yuqori baholaydi.
Hayoti davomida Navoiyย musulmon Sharqining turli mamlakatlarida boโladi, oโz davrining taniqli shaxslari bilan koโrishadi. Oโzining sheโriy mahoratini oshiradi. 1464-1465 yillar Navoiy ijodining shinavandalari uning ilk sheโriy toโplamini (devonlari) tayyorlashadi. Bundan koโrinib turibdiki, oโsha davrlardayoq Navoiy mashhur shoir boโlib ulgurgan. 1469 yilgacha temuriylar oโrtasidagi oโzaro ichki nizolar tufayli Navoiy oโzining ona shahri Hirotdan uzoqda yashashga majbur boโlgan.
Tavsiya etamiz: ย Bobur tarjimai holi
Taxt
1469 yil temuriy Husayn Boyqaro Hirotni egallaydi va Xuroson hukmdori boโladi. Shu vaqtdan eโtiboran, Navoiy hayotining yangi bosqichi boshlanadi. U mamlakatning siyosiy hayotida faol ishtirok etadi. Shu yili Xuroson hukmdori Navoiyni davlat muhrdori etib tayinlaydi, 1472 yil vazir boโladi. Egallagan mansabi orqali u mamlakatning madaniy va ilmiy taraqqiyotida katta yordam koโrsatadi. Katta mulk egasiga aylanadi.
1480 yil Hirot shahrida va boshqa viloyatlarda oโz hisobidan bir nechta madrasa, 40 ta rabot (yoโlovchilar uchun bekat), 17 ta masjid, 10 ta soโfiylar turarjoyi (xonaqoh), 9 ta hammom, 9 ta koโprik va boshqalarni qurdiradi. Biroq, saroy amaldorlariga Navoiyning bu kabi faoliyati yoqmaydi va turli fitnalar orqali Husayn Boyqaro bilan munosabatlarini buzishadi.
Shunday qilib, Navoiy egallab turgan mansabidan ozod etilib, 1487 yil Astrobod shahriga hukmdor sifatida yuboriladi. Bu yerda u ikki yil xizmat qiladi. Mazkur muddat nihoyasiga yetgachgina, X. Boyqaro unga Hirotga qaytib, hokimiyatda mansabga ega boโlishiga ruhsat beradi. Lekin Navoiy bu taklifni rad etadi. Rad javobiga qaramay, Boyqaro sultonning yaqin kishisi lavozimini (โmukarrabi xazrati sultaniโ) taklif etadi. Bunday lavozimda Navoiy barcha davlat ishlari bilan bogโliq ishlarda qaror qabul qilish huquqiga ega edi.
Shu vaqtdan Navoiy hayotining yangi bosqichi boshlanadi va u koโproq ijod bilan shugโullanadi. U yaratgan asarlarining katta qismi aynan shu davrga tegishli. Navoiy temuriylarning soโnggi hukmronlik yillarida (1370-1506) yashab ijod qilgan. Shuning uchun uning asarlarida jamoat ruhi, davrga xos muhim muammolar ustundir. 1490-1501 yillar Navoiy eng nafis, ijtimoiy-falsafiy va ilmiy asarlarini yaratgan.
Tavsiya etamiz:ย Alisher Navoiy haqida eng sara sheโrlar toโplami
Asarlari
Alisher Navoiyning ijodi ulkan. Olti dostonining hajmi 60 000 ga yaqin misrani tashkil etadi. 1483-1485 yillar Navoiy oโz ichiga besh dostonni olgan โHamsaโ asarini yaratgan: โHayrat ul-Abrorโ (โYaxshi kishilariing hayratlanishiโ), โFarhod va Shirinโ, โLayli va Majnunโ, โSabโai sayyorโ (โYetti sayyoraโ), โSaddi Iskandariyโ (โIskandar devoriโ).
Navoiyning โHamsaโsi mazkur janrda yaratilgan turkiy tildagi birinchi asar hisoblanadi. U โ turkiy tilida ham bu kabi yirik koโlamdagi asar yaratilishi mumkinligini isbotlab berdi. Haqiqatan ham, Navoiy chigโatoy tilida (eski oโzbek tili) ham fors-tojik adabiyoti bilan bir darajada turuvchi asar yaratish mumkinligini isbotlashga harakat qilgan. Va u oโzining besh hazinasi orqali buning uddasidan chiqqan.
Navoiy musulmon Sharqining, deyarli barcha janrlarida oโz qalamini sinab koโradi va oโz ovozi, oโz uslubi borligini koโrsata oladi. Sharq adabiyotida โLayli va Majnunโ mavzusida 120 dan ziyod doston yaratilgan. Navoiy ham shaxsiy yondashuvi ila ushbu mavzuda doston yozadi. Dostonda Layli va Majnun oโrtasidagi sevgi bayon qilinadi. Oโz ifodasida Navoiy odamiylik va soโfiylik sevgisini sharhlashga harakat qilgan. Oโzining soโfiylik qarashlarini Navoiy, shuningdek, โFarxod va Shirinโ, โHayrat ul-Abrorโ dostonlarida ham ifodalagan. Uning dostonlarida soโfiylik mavzusi umumfalsafiy darajaga koโtarilgan.
Mazkur dostonlarda, bir vaqtning oโzida shoirning insonparvarlik dunyo qarashlari orqali dunyoning dolzarb muammolari qoโyiladi. โHamsaโdagi boshqa ikki dostonida โ โSabโai sayyorโ (โYetti sayyoraโ), โSaddi Iskandariyโ (โIskandar devoriโ) hukmdor bilan bogโliq muammolar (Qayumov A. Saddi Iskandariy. Toshkent, 1980 yil, oโzbek tilida) yetakchi oโringa chiqadi.
Xamsa
Maโlum boโlishicha, Navoiy temuriylar saroyiga yaqin boโlib, doโsti va podshoh Husayn Boyqaroga taโsir koโrsata olgan. Shu sababli, Navoiy bu dostonlarida H. Boyqaroga qaratilgan gโoyalarni ifodalab oโtgan: dunyoning va shoh taxtining oโzgaruvchanligi; hukmdorning oโz xalqi oldidagi majburiyatlariโฆ Hamsanafislik anโanalariga nisbatan, Navoiy oโzining ijtimoiy va siyosiy qatโiyati va oโziga xosligi bilan ajralib turadi. Abd ar-Rahmon Jomiy (1414-1492) Navoiyning โHamsaโsini oโqib, unga juda yuqori baho bergan.
Tavsiya etamiz:ย Alisher Navoiyning Farhod va Shirin dostoni haqida insho.
Oโzining ijtimoiy va badiiy mohiyatiga binoan, Navoiyning โHamsaโsi Oโrta Osiyoda yuqori oโringa ega boโlgan. U koโp marotaba qayta koโchirilgan. Hozirgi kunda โHamsaโ yoki uning dostonlarining katta roโyhati mavjud. Birgina Abu Rayhon Beruniy nomidagi sharqshunoslik instituti fondining oโzida XV-XX asrlarda qayta koโchirilgan 166 ta qoโlyozma boโlib, ular toโliq โHamsaโ asari yoki uning alohida dostonlarini tashkil etadi. Shulardan 84 tasi toโliq dostonย koโrinishidadir. Navoiy โHamsaโsining miqdori va keng tarqalishi uni Oโrta Osiyo intellektual hayotida alohida oโrin egallaganligini koโrsatadi.
Alisher Navoiy butun hayoti davomida adabiy asarlarni siyosat bilan birlashtirgan. Yuqori mansabga ega shaxs boโla turib, u mamlakat hayotining ijtimoiy-iqtisodiy takomillashishiga katta hissa qoโshgan; ilm, fan, sanโat rivojiga homiylik qilganโ tinchlik va totuvlik doimo hukmron surishiga doim harakat qilgan.Navoiy forsiy tilida yozilgan oโz sheโrlarini โDevoni Foniyโ nomi ostida jamlagan. U fors shoirlari bilan ham bellashmoqchi boโlgan. Toโplam shaklida chiqarilgan gโazallarini oโzini hisoblasak, ular 3150 donani tashkil etadi. Navoiy yozgan sheโrlarining miqdoriga koโra peshqadam, desak mubolagโa boโlmaydi. Shuningdek, Navoiy fors tilidagi qasidalarini jamlab, โSittai zaruriyaโ (โOlti zaruriyatโ) va โFusuli arbaaโ (โYilning toโrt fasliโ) nomli ikki toโplam yaratadi.
Sheโriyati
Navoiy oโz sheโriyati orqali oโzbek (chigโatoy) adabiyotini yangi darajaga olib chiqdi. Navoiyning nazmi mavzusining kengligi hamda janrining xilma-xilligi boโyicha undan oldingi oโzbek adabiyotini ortda qoldiradi. U nazmda dostonlardagi kabi dunyoviy va diniy, soโfiylikning dolzarb masalalarini ifoda qilgan. Navoiyning diniy asarlari ham nashr qilingan: โArbainโ (โQirq ruboiyโ), โMunadjatโ (โAllohga iltijoโ).
Soโfiy prozaik asari โNasaim al-muhabbatโ (โMuhabbat shabadasiโ)ning toโliqroq matni nashr qilingan boโlib, unda 750 ta soโfiy shayhlar haqida maโlumot keltirilgan. Navoiy ilmiy asarlar ham yaratgan. Ular qatoriga fors va turkiy tillar qiyosi keltirilgan asarlarni kiritish mumkin: โMuhokamat al-lugโataynโ (โIkki til bahsiโ); aruz nazariyasiga oid (sheโr yozish hajmi) โ โMezon al-avzanโ (โHajm mezoniโ), muammo janri nazariyasiga oid โ (jumboq) โMufradatโ.
Bundan tashqari, u tarixiy mavzularda risolalar yaratgan: โTarixi muluki Adjamโ (โEron shohlari tarixiโ), โTarixi anbiya va xukamaโ (โPaygโambarlar va donolar tarixiโ). Badiiy maktublarini โMunshaatโ toโplamiga jamlagan. Uning shoh asarlari: Abd Ar-Rahmon Jomiy hayoti haqida โ โXamsat al-mutaxayyirinโ, 1494, โXalati Sayyid Xasan Ardasherโ (โSayyid Xasan Ardasher hayotiโ), โXalati Pahlavon Muhammadโ (โPahlavon Muhammad hayotiโ)lardan iborat.
Alisher Navoiyning soโnggi asari โMahbub ul-qulubโ (1500). Unda shoirning soโnggi ijtimoiy va siyosiy qarashlari yoritilgan.
Tavsiya etamiz:ย Alisher Navoiy bayrami uchun ssenariylar toโplami
Alisher Navoiy butun hayoti davomida adabiy asarlarni siyosat bilan birlashtirgan. Yuqori mansabga ega shaxs boโla turib, u mamlakat hayotining ijtimoiy-iqtisodiy takomillashishiga katta hissa qoโshgan; ilm, fan, sanโat rivojiga homiylik qilgan; tinchlik va totuvlik hukmron surishiga doim harakat qilgan.
Koโrib turganimizdek, Navoiy merosi mavzu va janrlari boโyicha turlidir. Uning asarlari XV asrdan hozirgi kungacha oโzbek adabiyoti rivoji uchun xizmat qilib kelmoqda. Asrlar davomida uning asarlari taqlid va ilhom manbai boโlib hisoblanib kelgan.
Tavsiya etamiz:ย Alisher Navoiy buyuk oโzbek adibi. Alisher Navoiy haqida insho.