Bosh sahifa ยป Arboblar ยป Husayn Voiz Koshifiy hayoti va ijodi

Husayn Voiz Koshifiy hayoti va ijodi

by administrator

Husayn Voiz Koshifiy

Tarjimai holi

Husayn Voiz Koshifiy hayoti va ijodi haqida. XV asrning ikkinchi yarmida Xurosonda Alisher Navoiy atrofida toโ€™plangan alloma, shoir va donishmandlar orasida maั‰hur va qomusiy talant egalaridan biri Voiz Koshifiydir. Kamoliddan Husayn Voiz Koshifiy tahminan 1440 yillarda Xuroson viloyatidagi Sabzavor shahrining Bayhaq kentida tugโ€˜ilgan, uning ota-onasi, bolaligi haqida hozircha hech qanday aniq maโ€™lumot yoโ€˜q.

Bizningcha, u boshlangโ€™ich maโ€™lumotni Sabzavorda olgan. U arab, fors, turkiy tili, matematika, astronomiya, kimyo, musiqa, adabiyot, fiqhdan toโ€˜liq maโ€™lumotga ega boโ€˜lgan. Yoshligidanoq voizlik โ€“ soโ€˜z sanโ€™ati bilan shugโ€˜ullangan. Koshifiy Sabzavorda tez orada koโ€˜zga koโ€˜ringan voiz โ€“ notiq boโ€˜lib tanilgan. Keyinchalik Nishopurda 1455-1468 yillarda esa Mashhadda yashab, voizlik qilgan. 1468 yilning oxirlarida Abdurahmon Jomiyning tavsiyasi bilan Husayn Voiz Koshifiy Xirotga keladi va qolgan umrini asosan Xirotda Temuriylar rahnamoligida oโ€˜tkazadi.Maโ€™lumki, XV asrning ikkinchi yarmida Temuriylar, xususan Husayn Boyqaro davrida Xirot Sharqning madaniyat markazi edi. Tarixchi olim Sayyid Nafisiyning aytishicha, Koshifiy umrining oxirida Hindistonga qilgan safari haqida ham deyarli maโ€™lumot yoโ€˜q. Husayn Voiz Koshifiyning ikki qizi va bir oโ€˜gโ€˜li boโ€˜lib, oโ€˜gโ€˜li Fahriddin Ali as-Safiy oโ€˜z davrining katta shoiri, yozuvchisi va olimi (โ€œRashohoti ayn al-hayotโ€ asari bilan mashhur) boโ€˜lib yetishgan. Ali as-Safiyning islom tarixiga, paygโ€˜ambarlar hayotiga, adabiyotga, Xoโ€˜ja Ahrorga, axloqda, kimyoga bagโ€˜ishlangan oโ€˜ndan ortiq ilmiy va badiiy asarlari bor. Husayn Voiz Koshifiy 1505 yilda Xirotda vafot etadi.

Husayn Boyqaro hayoti

Kamoliddin Husayn โ€“ allomaning ism-sharifi, voiz (notiq) โ€“ laqabi, Koshifiy (kashf qilmoq, yaratmoq) โ€“ adabiy taxallusidir. Husayn Voiz Koshifiy asarlarini oโ€˜z davrining ilmiy tili โ€“ fors tilida yozgan boโ€˜lib, undan koโ€˜pgina ilmiy, badiiy tarjima asarlari ham meros qolgan. U falsafa, axloq, tilshunoslik, adabiyotshunoslik, siyosat, tarix, kimyo, astronomiya, matematika, musiqa, voizlik, sheโ€™r sanโ€™ati, din tarixi, fiqh, tibbiyot kabi fanlarga oid 200 dan ortiq asar yozganligi manbalardan maโ€™lum. Koยฌshifiyning Oโ€˜zbekiston Fanlar akademiyasi Abu Rayhon Beruniy nomidagi Sharqshunoslik va H Sulaymonov nomidagi Qoโ€˜lyozmalar institutlarida 45 nomdagi asarlarining 197 qoโ€˜lyozma va 75 toshbosma nusxalari saqlanmoqda.

Ijodi

Bundan tashqari u oโ€˜z davrining koโ€˜zga koโ€˜ringan iloxiyotchi olimi boโ€˜lib, hadisni, Qurโ€™oni Karimni yoddan bilgan, hatto Qurโ€™onga toโ€˜rt kitobdan iborat sharh ham yozgan. Koshifiyning โ€œAxloqi Muhsiniyโ€, โ€œRisolai Xotamiyaโ€, โ€œAnvori Suxayliyโ€, โ€œFutuvvatnomai Sultoniyโ€, โ€œTavsiri Husayniyโ€, โ€œJavohirnomaโ€ kabi undan ortiq asari arab, tatar, eski oโ€˜zbek, oโ€˜rdu, turk, nemis, ingliz, fransuz va boshqa tillarga tarjima qilingan. Hozirgi kunda Koshifiy asarlari Parij, London, Berlin, Sankt-Peterburg, Moskva kabi shaharlarda, Iroq, Turkiya, Eron, Afgโ€˜oniston, Hindiston, Bangladesh va boshqa sharq mamlakatlarining kutubxonalarida saqlanmoqda. Chet mamlakatlarda Koshifiy asarlariga qiziqish XVIII-XIX asrlardayoq kuchli boโ€˜lib, Gโ€˜arbiy Ovroโ€˜paning X. G. Kin, M. Duayt, D. D. Donalson, E. Braun, A. A. Arberri, E. S. Kennedi, E. Rozental, X. Masse, K. S. Lambton, R. Levi, A. M. Shasteri kabi mashhur olimlari Markaziy Osiyo va Eronning XIV-XV asrlardagi madaniyati tarixini atroflicha oโ€˜rganishga harakat qilganlar va Koshifiyning ijodi, merosiga yuqori baho berganlar.

Koshifiy ijodini oโ€˜z davrining yirik tarixchisi Xondamir โ€œXulosat ul-axborโ€ asarida: โ€œUl janob nujum ilmida ham zoโ€˜r mahoratga ega edi, chunonchi uning taโ€™birlari Qazo oโ€˜qi singari bexatar boโ€˜lardi.ย Uning balogโ€˜atoyotlik hamda fasohatsifatlik kitoblari koโ€˜p va behisob boโ€˜lib, ularning koโ€˜pi oliymaqom amir Alisherning atoqli nomi bilan ziynatlangan. Amir Alisherning inoyati va iltifoti ul janobning hol sahifasiga hamma vaqt tushib turardiโ€ฆโ€ โ€“ deb taโ€™riflaydi. Alisher Navoiy โ€œMajolis un-nafoisโ€ asarining toโ€˜rtinchi majlisida: โ€œMavlono โ€œHusayn Voiz โ€“ โ€œKoshifiyโ€ taxallus qilur, Savzavorlikdur. Yigirma yilga yaqin borkim, shahardadur va Mavlono zufunun va rangin va purkor voqeโ€™ bulubtur. On fan bulgโ€˜aykim, dahli boโ€˜lmagay. Xususan vaโ€™z, insho va nujumki, aning haqidadur va har qaysida muttayyin va mashhur ishlari borโ€ฆโ€ โ€“ deb yuksak baholagan.

Husayn Voiz Koshifiy Xirot madrasalarida talabalarga taโ€™lim-tarbiya bergan, Xuroson shaharlarida axloq-odobdan vaโ€™z aytgan. Koshifiy oโ€˜z asarlarida ijtimoiy-axloqiy hayot, maโ€™naviyat masalalariga katta oโ€˜rin ajratadi, siyosat, davlatni boshqarish, shoh bilan fuqarolar oโ€˜rtasidagi munosabat, jamoani idora etish, yetuk insonni tarbiyalash muammolari uning ijodida katta oโ€˜rin egallaydi. Ularda insonparvarlik, xalqparvarlik, yuqori maโ€™naviyatga ega boโ€˜lish, madaniy yuksalish gโ€˜oyalarini ilgari suradi. Uning โ€œAxloqi Muhsiniyโ€, โ€œRisolai Hotamiyaโ€, โ€œAnvori Sixayliyโ€, โ€œAxloqi Karimโ€, โ€œJavohirnomaโ€, โ€œLubbo ul-maโ€™naviy fi-intixobi masnaโ€™viyโ€, โ€œIskandar oynasiโ€, โ€œTafsiri Husayniyโ€, โ€œFutuvvatnomai Sultoniyโ€ kabi asarlari shular jumlasidandir. Bu asarlardan Xuroson mamlakatida, Xirotda va boshqa shaharlardagi madrasalarda talabalar uchun darslik sifatida foydalanilgan. Mutafakkir bu asarlarida oโ€˜zining hayotdan olgan soboqlari, tajribalari asosida xalqchillik, insonparvarlik, ijtimoiy hayot, adolat, xalollik, sofdillik, poklik, toโ€˜gโ€˜rilik, rostguylik haqidagi fikrlarini oโ€˜qimishli, qiziqarli hikoyatlar, rivoyatlar yordamida bayon etadi. Bu asarlar Koshifiy tili bilan aytganda โ€œXikmati amaliyโ€ asosida yozilganligidan bugungi kunda ham juda katta tarbiyaviy ahamiyatga egadir.

Husayn Voiz Koshifiy insonni dunyodagi eng yuksak olijanob mavjudot deb biladi.
Odam nomi yaxshilik bilan eslash tufayli boqiydir,
Xayotlik ayyomining hosili yaxshi nom orttirishdir.
โ€“ deydi.

Bu Voiz Koshifiy axloqiy taโ€™limotining yetakchi gโ€˜oyasidir. U salbiy axloqiy xislatlarni qoralaydi va ularning inson hayotida va jamiyat uchun katta zarar olib kelishini kator hikoyat va rivoyatlar bilan koโ€˜rsatadi.

Husayn Voiz Koshifiy yaxshilik va yomonlik, adolat, vijdon, burch tushunchalari haqida ham atroflicha fikr yuritadi. Axloq normasi โ€“ insonlarning xulq, feโ€™l-atvorlarini tartibga solib turuvchi axloqiy talablardir. Koshifiy ijobiy xislatlarni kishilarda boโ€˜lishi shart boโ€™lgan insoniy fazilat deb tushunadi va sabr, hayo, iffat, pokizalik, sobiqqadamlik, saxiylik, sahovat, rostguylik, shijoat, kamtarlik, hushyorlik, baland himmatlik, diyonatlilik, ahdiga vafolik, andishalilik, izzat-hurmatni bilish, sir yashira olish kabi fazilatlarni birma-bir taโ€™riflab oโ€˜tadi. Koยฌshifiy axloqli inson deganda, ilm-maโ€™rifatga intiluvchi, haqiqat va adolatni sevuvchi, adolatsizlikka qarshi kurashuvchi, mard, harakatchan, olijanob, sahiy, ochiq qalb insonni tushungan.

Axloq masalalarini yoritishda Koshifiyning โ€œAxloqi Muxsiniyโ€ (Husayn Boyqaroning oโ€˜gโ€˜li โ€“ Abdulmuhsin Mirzoga bagโ€™ishlangan) asari eng mashhur va muhim ahamiyat kasb etadi. Koshifiy oโ€˜z asarlarida siyosat, davlatni boshqarish masalalari boโ€˜yicha ham oโ€˜z davri uchun muhim fikrlarni olgโ€˜a suradi. U davlatni odilona boqarishda siyosatdan foydalanish kerakligini alohida taโ€™kidlaydi:
Jahonda pok suv ichmakka boโ€™lmas hech kim qodir. Agar shohlar siyosat tigโ€™in eliga qilmasa zohir.
โ€“ deydi.

Siyosat mamlakatni boshqarish uchun zarur, u shaxsiy ish emas, balki ijtimoiy ishdir. Siyosat adolatli boโ€˜lsa, mamlakat, jamiyat rivoj topadi, xalqi farovon yashaydi. Siyosatni odil podshohlar adolat bilan boshqarishlari kerak:
Mamlakat tobqoy siyosatdin nizom,
Gar siyosat boโ€˜lmasa yetgay xalal,
Topmagay olam ishi aslo tuzut.Besiyosat hech vaqtu hech mahal.

Yoki:

โ€œโ€ฆย Adl (adolat โ€“ R. M.) siyosatsiz mavjud boโ€˜lmas. Siyosat yoโ€˜q boโ€˜lsa, sardorlik zaif. Na uchunkim mulku-millat ziynati, dinu davlati musallahi siyosatdurโ€, โ€“ deb mamlakat taraqqiyotini, adolat qaror topishini ham Koshifiy siyosatga bogโ€˜laydi.

Demak, Husayn Voiz Koshifiy shoir, yozuvchi, olimgina emas, balki dono siyosatchi ham boโ€˜lgan. Uning jamiyat, davlat, tinchlik, ixtiloflarni osoyishtalik bilan xal etish zarurligi toโ€˜gโ€˜risidagi fikrlari hozir ham oโ€˜z ahamiyatini saqlab kelmoqda.

Alisher Navoiy haqida

Voiz Koshifiy Alisher Navoiyning maโ€™naviy davrasida boโ€™lgan XV asr Xuroson va Movarounnahr madaniyatining rivojiga katta hissa qoโ€˜shgan hamda oโ€˜z asarlari bilan soโ€˜nggi avlodlarga katta taโ€™sir koโ€˜rsatgan maั‰hur allomalardan boโ€˜lib tarixda qoldi. U qomusiy ijodi bilan oโ€˜z davri maโ€™naviy yuksalishi yoโ€˜lida faol xizmat qildi va nafaqat Markaziy Osiyo, balki bugun Sharq umuminsoniy, madaniy boyliklarini kuchaytirishga sezilarli taโ€™sir koโ€˜rsatdi.

Boshqa arboblar

Manba.

TAVSIYA ETAMIZ

Subscribe
Notify of
guest
0 fikr
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

ILMLAR.UZ. 2023

Imtihon 2024
TESTLAR
Darsliklar
Tv dasturlar
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x