Mundarija
Abdurahmon Jomiyning โNafahotul unsโ asarida yozilishicha: – โAhmad yoshligidan ilmga qiziqib, islom asoslari shariat ilmlarini juda tez oโzlashtirib oโzidagi qobiliyati asosida Xorazmning mana- man degan ulamolaridan oโzib ketadi va ilmiy bahslarda barchani olqishiga sazovar boโladi. Shu bois u โTammatul Kubaroโ, yani ulamolarning etugi, ulugโvori va ilm balosi degan laqabni oladi. Buning yoniga โNajmiddinโ โ โdinning yulduziโ degan martabali unvon qoโshilib, Ahmad ibn Umar shundan keyin Najmiddin Kubro nomi bilan mashxur boโladiโ – deyilgan.
Najmiddin Kubro ruboiylariga o’tish >>
โAbuljannobโ soโzi esa Najmiddin Kubroning kuniyatidir. โKuniyatโ – arablarda hurmat yuzasidan beriladigan laqabdir. Jomiy hazratlari yozadilarki: โ โNajmiddin Kubro Iskandariya shahrida muhaddis ulamolardan hadis ilmini oโrganib qaytayotganida, yoโlda bir kecha hazrati Paygโambarimizni tushida koโradi va ul zotga murojaat qilib, โmenga kuniyat bagโishlangโ deydi. Shunda hazrati Paygโambar Najmiddinga: – โSening kuniyating Abuljannob โ dunyodan ijtinob, parhez etuvchi boโladiโ, deb marhamat qiladilar. Shundan keyin Kubro โJannobโ laqabini olishga musharraf boโladi. โJannob โ ijtinob qiluvchi, poklik parheziga amal etguvchi maโnosidadirโ.
โValiytaroshโ laqabiga kelsak, bu soโzning maโnosi valiylarni tarbiyalovchi demakdir. Zero, Najmiddin Kubroning nafaslari, nazarlari shunchalik, zoโr boโlganki, qalblarida ilhom joโsh urgan paytda kimga nazarlari tushsa, u valiylik martabasiga erishar ekan. Najmiddin Kubro oโn olti-oโn etti yasharligida vatani Xorazmni tark etib, tahsilni chuqurlashtirish maqsadida Eron, Misr, Shomu Iroq mamlakatlarini kezadi. Uni ilmga chanqoq qalbi hech tinch qoโymas, qaerdaki biror nomdor olimni ovozasini eshitsa, darhol yoโlga tushar, goh piyoda, goh ot-ulov yoki tuyada haftalab, baโzan oylab yoโl bosar, qidirgan kishisini topib, undan sidqidildan saboq olardi. Agar uning tahsildan koโngli toโlmasa, ustozidan ijozat olib, yana yoโlga tushardi.
Najmiddin Kubro qalbida ruhiy maโnaviy kamolatga, gโayb asrori, karomat va kashfu hol ilmi xisoblanmish tasavvuf taโlimotiga ishtiyoq zoโr edi. Shu bois u shariat ilmlarini oโrganish barobarida tariqatdan ham xabardor boโlishga intilib, qator shayxlar, darveshlar suhbatida boโladi, xonaqolarda xilvat oโltirib, riyozat bilan mashgโul boโladi.
Najmiddin Kubro Misrda Sharq falsafasi bilan shugโullanadi va uning sirlarini oโrganadi. U hadis ilmi bilan qiziib Nishopurda Abul Makkorim Lubon va Abu Jafar Samdloniy, Tabrizda Abu Mansur Xaft, Makkai Mukarramada Abu Muxammad Tabbex va Iskandariyada Abu Tohir Salafiy xizmatlariga etishib ulardan hadis ilmlarini oโrganadi.
Lekin yuqorida olgan bilimlar ilm talabi Najmiddinni qoniqtirmasdi, u yuqoridagi olimlardan olgan ilmlarini rivojlantirib yangi yoโnalish tariqatdan saboq olish uchun dunyo kezdi. Najmiddin Kubroning tariqat yoโlidagi pirlari shayx Roโzbehon Misriy, Shayx Ammor Yosir, va Shayx Ismoil Qasriylardir. Ularning ustozi Shayx Abulnajib Suhravardiy boโlib, Jomiyning yozishicha, zohiriy va botiniy ilmlarda barkamol kishi boโlgan, u koโp risola va kitoblar yozib soโfiylik nisbatida Shayx Ahmad Gโazzoliyga borib tutashadi. Suhravardiy faqirlik bilan futuvvatni (javonmardlik) birga olib tushintiradi. Faqirlik uning talqinida faqat qashshoqlik, bechoralik emas, โfaqirlik โxudo oldida talabkorlik, ojizlik, ammo bandalari oldida adolat va saxovat posboni boโlish, hammaga har erda yordam koโrsatishdirโ Paygโambarimiz sallallohu alayhi vassalamning:-โBeruvchi qoโl oluvchi qoโldan afzaldirโ degan muborak hadisi shariflariga muvofiq, โbagโishlovchi qoโl โ faqr eshigini ochuvchidirโ, degan fikrlarni bayon qilgan Suhravardiy boylikni qoralamaydi, balki zulmu sitamni va talonchilikni, haromxoโrlikni va xasislikni mazammat etadi. Abulnajib Suhravardiy shogirdlari boโlgan shayx Roโzbehon Misriy, Shayx Ammor Yosir, va Shayx Ismoil Qasriylarda qalb saxovati bilan birga murid tarbiyasida qattiqqoโl boโlish, botiniy koโz bilan muridning xayollarini, ruhiyatini uqib olish va unga ruhiy taโsir oโtqazish qobiliyati yaxshi rivojlangan edi. Masalan:- Shayx Ammor Yosir solikning โnoqislarni takmil etish va muridlarni tarbiyalashda, ularning tushlari va fikrlarini taโbir etishda, ikkilanishlarni bartaraf etishda shuhrat qozonganโ boโlsa, Shayx Roโzbehon Misriy โaksar vaqt istigโroq maqomida boโlibโ, vajd va ilhom ichida yurar, ilohiy maโrifatdan zavqi toshib, bu holatni muridlariga yuqtirardi. Shayx Ismoil Qasriy boโlsa, raqsu samoโ, imo โ ishoralar yoโli bilan murid qalbini rom etib, oโzini poklash va shu orqali ilohiyotga muhabbatni singdirishda mashhur boโlgan. Har uchala shayx ham tariqatni shariatdan tashqari deb tasavvur qilmaganlar. Oโzlari sunniy mazhabining izchil tarafdorlari hisoblanganlar.
Najmiddin Kubro ulardan har tomonlama saboqlarni olgach yana safarga chiqadi. U Tabrizga Abumansur Hafdah oldiga borib shogird tushadi, u erda hadis ilmiga bagโishlangan โSharhusโsunnaโ kitobidan saboq oladi. Bir kun muridlar madrasa darsxonasida saboq olib oโtirishganida u erga bir darvesh kirib keladi. Shunda Najmiddinda kitob oโqish majoli qolmaydi va darveshga koโzi tushishi bilan qalbida mehrli bir oโzgarish yuz beradi. Darvesh chiqib ketganidan keyin Najmiddin saboqdoshlaridan:- โBu odam kim ?โ deb soโraydi.
Ular โBu shu erlik hazrat Bobo Faraj Tabriziydirโ deydilar. Shu kuni kechasi bilan Najmiddin uxlamay chiqadi va erta tongdanoq uztozi va saboqdoshlariga: – โYuringlar, Bobo Faraj oldiga boramizโ deydi. Ular boboning xonaqosiga borganlarida, xizmatkor ularni kelganligini darveshga aytadi. Bobo Faraj xizmatkoriga: โAgar ular Tangri Taolo dargohiga kelganday boโlib kira olsalar, kirsinlarโ deydi. Shunda Najmiddin darrov kiyimlarini echadi, hamxonalari ham unga ergashadilar. Ular Bobo Faraj huzuriga kelib indamay bir chekkada oโtiradilar. Bobo Farajning tanasi quyosh parchasiday porlab uning yirtiq toโnini yoriqlaridan nur tarala boshlaydi. Birozdan soโng Bobo Faraj oโrnidan turib toโnini echib Najmiddinning ustiga yopadi, Najmiddin uchun bu yirtiq toโn tabarruk tuhfa edi. Soโngra Bobo Faraj Najmiddinga qarab, โSening daftaru kitob oโqish vaqting oโtdi, balki oโzing endi butun olam sardaftari boโladigan vaqt etdiโ deydi.
Bobo Farajning xonaqasidan chiqqanlaridan soโng Najmiddinga ustozi โSharhusโsunnaโ kitobidan ozgina qoldi, bir-ikki kun shugโullansang tugatasan, keyin qaerga borsang ixtiyoring deydi. Najmiddin ustozining maslahatiga quloq solib darsxonaga kiradi. Ammo shu zahoti Bobo Faraj kelib unga tanbeh beradi. โHozirgina ilmul yaqindin ming farsax uzoqlashgan eding, endi yana ilm qoshiga keldingmi?โ-deydi. Shundan soโng Najmiddin oโqishini yigโishtirib riyozat bilan mashgโul boโladi.
Nadmiddin Kubroning holatlari shunday ekanki, u kishi baโzan birdan joโshib, oโzga kayfiyatga kirib, vujudlari balqib ketar ekan, baโzida esa, xazin va oโychan, gโoyat kamgap boโlib qolar ekanlar. Baโzan boโlsa, xushchaqchaq va ochiq chehra bilan suhbatga berilar, gโoyat nozik did va oโtkir soโzlar bilan muridlar qalbiga olovli choโgโ tashlar, turli ishoralar, harakatlar, ruhiy karomatlar orqali atrofdagilarni hayratga solarkan. Shayx bagโoyat zukko, salobatli, haybatli kishi boโlgan. Kechalari aksar bedor oโtirib, ibodat qilib, surunkali Roโza tutishni odat qilib, ilhomli damlarda xonaqoh hovlisini kezib xushnud sayr etar ekan.
Najmiddin Kubro โ tasavvufning mashhur shayxlaridan biri โKubraviyaโ tariqatining asoschisidir. Najmiddin Kubro Xorazmga 1185 yilda qaytib keladi. U 25 yildan ortiq umrini ilm olishga bagโishlaydi. U Xorazmga qaytgach, katta xonaqoh qurdirib Kubraviya taโlimotiga asos soladi. Uning qoโli ostida yuzlab odamlar tarbiyalanib tahsil olishadi.
Insoniyatโmaโnaviy olamida eng etuk va eng murakkab taโlimot tasavvuf ilmiy taโlimotidir. Tasavvuf taโlimoti Ollohga intilish boโlib, oโzligini anglab, qalbining ochilmagan imkoniyatlarini ishga solish, bu bilan Ollohning karomat nuridan bahramand boโlish uchun oโz kamolati sari yoโl tutib, yaโni inson oโz ruhini Ollohga yaqinlashtiradi, oโz ruhini Olloh qudratiga bagโishlashga yoโl tutadi.
Tariqat ilmi oโzi uchun mujassamlashtiradigan odob-โ ahloqdir. Maโrifat ilmi avliyolarning oโzini anglab etishi sari yoโl tutishi, nafsni tiyishi, oโzlikni yoโqotishidir. Haqiqat ilmi esa oโz ruhini Tangri qudrati bilan bogโlashdir.
Kubroviya tariqati ham Quroni karim va Hadisi sharifdagi taโlimot asosida shakllangandir. Komil insonni tarbiyalash bu tariqatning asosiy vazifasi boโlib, Shayx Najmiddin Kubroning hayoti katta saboq, ulkan maktabdir. Kubroviya tariqatida talab, sadoqat, ishq, muhabbat, oshiqlikning inson uchun naqadar zarur ekanligi taโkidlanadi. U shoirona til bilan shunday deydi:
Ishq dardi gโarib tanimdagi jon boโlgโay.
Dard cheksa kishi ahiyri inson boโlgโay.
Oshiq manu doโzax men uchun otashgoh,
Boshqa uchun u bir zimiston boโlgโay.
Najmiddin Kubro ruboiylariga o’tish >>
Boshqa arboblarga o’tish >>
Najmiddin Kubro oโz taโlimotida inson omilini birinchi oโringa qoโyadi. U inson tafakkuri kuchiga yuksak baho berib shunday deydi: โ โValiylik inson bolasiga azaldan nasibadir, chunki odam Ollohning suygan mahluqi, parvardigor odamga ong-aql bergan, botiniy nur bergan, uni barcha mavjudotdan afzal qilib yaratgan.
Yurmoq uchun Haq yoโliga etmoq shart,
Boshqasidan koโzni yumib ketmoq shart,
Elga shifo baxsh etu, och koโzlarni
Olam hama-ul, unga nazar etmoq shart.
Shayx Najmiddin Kubro oโnlab asarlar muallifi hamdir. Jumladan, uning โFiodobus solikinโ (โSoliklar odobi haqidaโ), โRisola attul xayf ul โ xoim an lavmat il โ loimโ (โQoโrquvchi ovvoralar va malomat etuvchi malomatiylar haqidaโ), โFavoyihul jamolโ(โGoโzallikni egallashโ), โRuboiylar toโplamiโ, โFavoyihul jamol va favotihul jalolโ (โJamol xushboโyliklari va jalolning kashfiโ), โAl-usul al โasharaโ (โOโnta usulโ), โRisola at-turuqโ nomli asarlarida Ollohni tanish, halollik va mardlikni ulugโlab, ilm olish va ilm berish savobi barcha moโmin musulmonning burchidir degan fikrlar oldinga surilgan. Uning tasavvuf tarixidagi yana bir xizmatlari โ javonmardlik gโoyalarini tariqatga joriy etish boโldi. Natijada mardlik va poklik, qahramonlik va fidoyilik, maโrifat va jismoniy-ruhiy qudrat birlashtirildi, inson kamolatida ahloqiy yuksaklik, vatanparvarlik gโoyalari qoโshilib ifodalandi.
Najmiddin Kubro kishilarni ezgulikka, ilmga, sahovat va mardlikka daโvat etdi. Uning muridlari orasidan Shayx Najmiddin Bogโdodiy, Shayx Farididdin Attor, Sultonul ulamo Shayx Bahovuddin Valad, Shayx Saโdiddin Hamaviy, Shayx Sayfiddin Boharziy, Shayx Jaloliddin Geyliy singari koโplab musulmon olamiga dongโi ketgan valiy insonlar etishib chiqqanlar. Najmiddin Kubroning muridlari koโp boโlgan. Eron, Arabiston, Kavkaz, Shomu, Iroqning turli joylaridan kelib, ulugโ shayx maโrifatidan bahramand boโlganlar, suhbatlarida ishtirok etganlar. Uning muridlari Kubroviya tariqatining davomchilari hisoblanadilar. Kubroviya tariqati oโz davrida dunyoning barcha erlariga kirib borgan. Xorazmlik buyuk shayxning tariqati butun dunyoga tarqalgan. Uning isteโdodli muridlari donishmandlik, islomiy hikmat va insoniy poklik, ilohiy maโrifat gโoyalarini turli millat va elatlar orasiga yoydilar.
Kubroviya tariqatidan keyinchalik bir qancha shahobchalar ajralib chiqib, butun dunyoda tasavvufning eng koโp tarqalgan yoโllaridan biriga aylanadi. Bular Najmiddin Kubroning shogirdlari tomonidan tarqatilgan boโlib, shu kunimizgacha ayrim mamlakatlarda turli xil koโrinishlarda faoliyat koโrsatmoqda.
Hindistonda Firdavsiya, Bogโdodda Nuriya, Xurosonda Rukniya, Kashmirda Hamodoniya Eron va ayrim gโarb mamlakatlarida Amerika, Angliyada โNeโmatullohiyaโ va boshqalarni misol qilib koโrsatish mumkin.
Boshqa arboblarga o’tish >>
Najmiddin Kubro tarixda buyuk allomagina emas, balki oโz vatanining ozodligi uchun mislsiz mardlik namunalarini koโrsatgan milliy qahramon sifatida ham nom qoldirgandir. XIII asrning boshlariga kelib (1206-1215) Moโgโulistonda Chingizxon boshchiligida koโchmanchi moโgโullarning ulkan davlati paydo boโldi. Bu davrda gโarbda Xorazmshohlar davlati yuksalib oโz hududini sharqdagi oโlkalar hisobiga kengaytirib, juda katta hududni egallab dunyoga yakka hukmron boโlish gโoyasi bu davlatning maqsadi va orzusi edi. Bu davrni Shoir Joโshqin (Jumanazar Jobborov) โโHaqqim bor maningโ sheโrida shunday taโriflaydi.
Adi, Xorazmshoh surganda davron,
Bir yonu Gurjiston, bir yoni Eron.
Oโttiz uch oโlkaning xirojin olgan,
Qudratli bepoyon taxttim bor maning,
Ming bora maqtansam haqqim bor mening.
Har qanday davlat ezgulik tarafdori boโlib rivojlansa, miskinlar koโz yoshin oqizmasa ham ichki va tashqi dushmanlar xuruji tufayli inqirozga yuz tutadi โ degandi Najmiddin Kubro. Darhaqiqat, oโzaro urushlar oqibatida, Bagโdod xalifasining Xorazmshohga qaram oโlkalarda oโz siyosatini โFaqat Ollohga va menga, bizning doโstlarimiz (moโgโullar, ismoiliylar, gโuriylar, va xristiyanlar)ga xizmat qilingโ targโib qilishi, Xorazmshohning onasi Turkon xotunning, davlat uchun xizmat qilgan kishilarni kamsitib faqat qipchoqlardan chiqqan amaldorlarni koโklarga koโtarishi va bir qancha sabab oqibatlar natijasida qudratli saltanat inqirozga yuz tuta boshlagan edi. Chingizxon bilan Muhammad Xorazmshoh oโrtasida qisqa muddat (1215-1218) elchilik munosabatlari davom etgan boโlishiga qaramay bu munosabatlar oxir-oqibat fojiali tugaydi.
Harbiy jihatdan puxta tayyorgarlik koโrgan moโgโul qoโshinlari Xorzmshohlar davlatiga yurish qilib qisqa muddatda (1218-1221) bu davlat hududini bosib oladi. Moโgโullar qurgan tuzoqlarga bir necha marta tushib, oโz harbiy kuchlarining (Oโtrorda 60 ming, Xoโjanda 10 ming, Samarqandda 110 ming, Buxoroda 50 ming) anchagina qismidan ajralgan Xorazmshoh Muhammad oโz yurtini, poytaxti Gurganch shahrini tashlab ketadi. Shahar aholisi, himoyasiz, etakchilik qiladigan sardorsiz qoladi. Shunday ogโir vaziyatda 76 yoshli Najmiddin Kubro shaharni himoya qilishni oโz zimmasiga oladi. Shayx muridlarini jamlab, ularga qarab bunday deydi: โMashriqdan kelgan bu balo Mashriqu- Magโribni yakson etadi, yondirib kul qiladi. Sizlar har biringiz oโz yurtingizga boring, oโz joningizni asrash payida boโlingโ Ashob shayxga iltimos qilib dedilar: โ โOtโulovlar tayyor, agar shayx biz bilan hamroh ketishni ixtiyor etsalar, yaxshi boโlardiโ. Bunga javoban shayx Najmiddin Kubro deydi: โ โMen bu erda shahid boโlaman, menga Xorazmni tark etishga ruxsat yoโqโ deydi. Shayx shahar mudofaasini tashkil etish bilangina cheklanmay, qoโliga qilich olib jang qiladi. Ancha vaqtgacha moโgโullar shahar himoyachilarining qarshiligini enga olmaydilar. Shunda ular hiyla-nayrang ishlatish, sotqinlar koโmagidan foydalanish yoโliga oโtadilar va biladilarki shahar mudofaasi boshida shayx turibdi, darrov shayxni oldiga elchilar joโnatib biz tomonga oโting sizga omonlik va boylik ato qilamiz deydilar.
Amir Temurning nevarasi, Ulugโbek Mirzo ibn Shohrux Mirzo (1394-1449) oโzining โTarixi arbaโ ulusโ (โToโrt ulus tarixiโ, 1425) nomli tarixiy asarida Shayx Najmiddin Kubro janoblarini sharhlab bunday deb yozadi: โ โMana etmish yildirki, Xorazm xalqi bilan yashab kelmoqdaman. Bugungi kunda qazoyi ilohiy balo jazosini yubordi. Ularning kallasida muruvvat degan narsa boโlmaydiki, orasidan qochib oโzimni bir chekkaga olsam. Balki, ular bilan birga begโamona yagโmoga duchor boโlganim tuzukroq boโlar. Balolarga ham ular bilan yor boโlsam!โ
Nazm (mazmuni): โ โBir keksa umri oxirlashib qolgandi. Shu sababdan unga soโz kor qilmadi. Quyidagicha javob berdi: Etmish yildirki, Xorazmda hushhol yashayman. Taqdir muruvvati shuni taqozo qiladiki, kelgan baloga tan bergum goho. Qonimni shu erda toโkadigan boโlishsa, tangri farmonidan qochmagum. Kiyna olovi yongan ekan, Gurganchda hoโlu quruq yondi. Shoh lashkari oโqu tigโ bilan band, donoyu nodon holi bilan ishi yoโq. Uning boshini kesmasang yaxshi boโlardi degan, pandni moโgโulning eshitgisi yoโq. Qazo tegโi taqdir tufayli oโtkirlashgan ekan, keksayu yoshning boshi kesilgusiโ.
Najmiddin Kubro shahar himoyachilariga qarata iltijo bilan โYo Vatan, yo sharafli oโlim!โ deb xitob qiladi. Moโgโullar hali biron erda bunchalik qattiq qarshilikka duch kelmagan edi, hali biron joyda moโgโul askarlari bunchalik koโp qirgโin qilinmagan edi. Dahshatli qirgโinbarot Gurganch fojiasi etti oy davom etadi. Son jihatdan ustun boโlgan dushman mashaqqatlar va hisobsiz qurbonlar evaziga gโalabaga erishadi. Qoโlida qurol ushlashga majoli qolmagan gurganchliklar ilojsizlikdan taslim boโladi. Jarohatlangan Shayx Najmiddin Kubro oโlimi oldidan tugโ tutgan moโgโul sarboziga tashlanib, bir qoโli bilan uni qatl etayotgan moโgโul yalovining uchini ushlab turgan. Oxiri qoโlini qirqib tugโni olganlar.
โ…Alqissa, moโgโullar Xorazm shahri ahlini qatl etdilar. Hazrati Shayx Najmiddin Kubro, unga Ollohning rahmati boโlsin, oโsha shahid etilganlar jumlasidan edilar. Mashhurdirki, qatl chogโi hazrati Shayx buzrikvor bir qoโli bilan qatl etayotgan kofir yalovining uchini ushlab turdilar. Keyin qanchalik urinishmasin, kofirning yalovini ul kishining qoโlidan chiqarib ola olmadi. Oxiri ul kofir yalovini qirqib oldilar. Yalovning uchi hazrati Shayxi shahidning muborak qoโllarida qoldi. Bu hazrati Shayxning ming-minglab gโayritabiiy odatlaridan biridir. Oโz qoโllari bilan tutgan yalov uchi โโsari parchamโ oโz vafotlari sanasi taโmiyasi ekanini aniqlashdi. Undagi harflar qiymati majmui 618 ga teng ekan.
Hazrati Shayxi buzrukvorning Xorazm qatli omidagi qatli muborak turkiy yund yiliga muvofiq keladigan 618 hijriyda sodir boโldi. Hazrati Shayxi Valitarosh Shayx Najmiddin Kubro, Tangri uning ruhini muqaddas tutsin (vafotiga bitilgan) tarixda shunday deyiladi. Nazm (mazmuni): โMurshidi aโzam Shayx Najmiddin Kubro xudo amri bilan Xorazm uchun boshini tikdi. Boshini topshirishda qotil yaloviga yopishdi. Dini haq iqlimining shohi Ul piyr sarpanjasidan oโn zabardast yigit yalovni chiqarib ola olmadilar. Sayidlar shayxi sarpanjasida kofir yalovini koโrib hayratda qolgan oqillar bu holni sharhladilar:- Yalov uchini Shayx tutib, tarix aytdiki, vafotim sanasi โShohi shuhadoโ (โShahidlar shohiโ)dir.
Jami musulmonlar aโlosiga Ollohi taolo rahmati yogโilsin. Yana, deydilarki, Hazrati mavlono Jaloliddin Rumiy, uning siri muqaddas qilinsin, Hazrati Shayxi buzrikvor Valitarosh Shayx Najmiddin Kubro, Olloh uning sirini muqaddas tutsin, yalovni tutganiga ishorat qilganlar. Nazm (mazmuni): โ โBiz shunday ulugโlardanmizki, gavhar tutamiz, oriq echki tutgan pastkash emasmiz. Imon qadahidan bir qoโlimiz bilan may ichsak, ikkinchi qoโlimiz bilan kofir yalovidan tutamizโ.
Gurganch taslim boโlgach yondiriladi, xamma tirik jon qilichdan oโtkaziladi, boyliklar talanadi. Juvayniyning maโlumotlariga qaraganda, 100 ming nafar hunarmand, kosib, rassomlar asirga olinib Moโgโulistonga joโnatilgan. Moโgโullar vahshiylikning bor usullarini ishga solganlar, yoโqlarini esa oโylab topganlar.
Moโgโullar shaharning kulini koโkka sovurish bilan bir qatorda Gurganjdan nom-nishon qoldirmaslik uchun Amudaryodagi toโgโonni buzib, suvni shaharga burib yuboradilar. Barcha ulkan tarixiy obidalar, ilm-maโrifat manbalari suvga bostiriladi. Natijada uzoq muddat davomida barpo etilgan bu ulkan qadimiy madaniyat va maโmuriy markazda hayot toโxtaydi. Juvayniyning iborasi bilan aytganda, โGurganj qashqir makoni boโlib qoldi va bu erda boyoโgโli va burgut in qurdiโ.
Shunday qilib, Xorazmning buyuk farzandi oโz ona vatanini dushmanlardan himoya qila turib sharafli oโlim topdi. Najmiddin Kubro 1221 yilda oโzi muallimlik qilgan xonaqohga dafn etiladi. Keyinchalik Oltin Oโrdaga boโysinuvchi oโlka hukmdori Qutlugโ Temur tomonidan XIV asrda Urganch (moโgโul tilida Gurganch soโzining talafuz etilishi) shahrida buyuk olim, tasavvuf taโlimotining asoschilaridan biri, vatanparvar Shayx Najmiddin Kubro nomiga maqbara tiklangan. Hozirgi vaqtda Najmiddin Kubroning qabri Turkmaniston Respublikasini Toshhovuz viloyati Koโhna Urganch shahridadir.
Shayx Najmiddin Kubroning bunday vatanparvarligi asrlar osha tillarda doston boโlib, afsonalarga aylanib bizgacha etib kelgan. Mustaqilligimiz sharofati tufayli 1995 yilda Respublikamizda buyuk alloma Najmiddin Kubroning 850 yilligi keng nishonlandi va bir qancha risolalari chop qilindi.
Turon zamini qadim-qadimdan vatanparvar, millatparvar buyuk siymolar manzil-makoni boโlgan. Bu yurtda yashab oโtgan koโplab alloma, valiy zotlar dunyo tarixida oโchmas iz qoldirishgan. Shayx Najmiddin Kubro insoniyat tarixidagi eng eโtiborli siymolardan biridir, uning nomi Sharqda necha asrlardan buyon vatanparvarlik timsoli boโlib kelmoqda.
ยฉ D.Bobojonov, M.Abdurasulov โAbadiyat farzandlariโ 2009.
ยฉ Xorazm Maโmun akademiyasi nashriyoti, 2009.