Bosh sahifa ยป Arboblar ยป Najmiddin Kubro hayoti va ijodi. Najmiddin Kubro Tarjimai holi

Najmiddin Kubro hayoti va ijodi. Najmiddin Kubro Tarjimai holi

by administrator

najmiddin kubro hayoti va ijodiAbdurahmon Jomiyning โ€œNafahotul unsโ€ asarida yozilishicha: – โ€œAhmad yoshligidan ilmga qiziqib, islom asoslari shariat ilmlarini juda tez oโ€™zlashtirib oโ€™zidagi qobiliyati asosida Xorazmning mana- man degan ulamolaridan oโ€™zib ketadi va ilmiy bahslarda barchani olqishiga sazovar boโ€™ladi. Shu bois u โ€œTammatul Kubaroโ€, yani ulamolarning etugi, ulugโ€™vori va ilm balosi degan laqabni oladi. Buning yoniga โ€œNajmiddinโ€ โ€“ โ€œdinning yulduziโ€ degan martabali unvon qoโ€™shilib, Ahmad ibn Umar shundan keyin Najmiddin Kubro nomi bilan mashxur boโ€™ladiโ€ – deyilgan.

Najmiddin Kubro ruboiylariga o’tish >>

โ€œAbuljannobโ€ soโ€™zi esa Najmiddin Kubroning kuniyatidir. โ€œKuniyatโ€ – arablarda hurmat yuzasidan beriladigan laqabdir. Jomiy hazratlari yozadilarki: โ€“ โ€œNajmiddin Kubro Iskandariya shahrida muhaddis ulamolardan hadis ilmini oโ€™rganib qaytayotganida, yoโ€™lda bir kecha hazrati Paygโ€™ambarimizni tushida koโ€™radi va ul zotga murojaat qilib, โ€œmenga kuniyat bagโ€™ishlangโ€ deydi. Shunda hazrati Paygโ€™ambar Najmiddinga: – โ€œSening kuniyating Abuljannob โ€“ dunyodan ijtinob, parhez etuvchi boโ€™ladiโ€, deb marhamat qiladilar. Shundan keyin Kubro โ€œJannobโ€ laqabini olishga musharraf boโ€™ladi. โ€œJannob โ€“ ijtinob qiluvchi, poklik parheziga amal etguvchi maโ€™nosidadirโ€.

โ€œValiytaroshโ€ laqabiga kelsak, bu soโ€™zning maโ€™nosi valiylarni tarbiyalovchi demakdir. Zero, Najmiddin Kubroning nafaslari, nazarlari shunchalik, zoโ€™r boโ€™lganki, qalblarida ilhom joโ€™sh urgan paytda kimga nazarlari tushsa, u valiylik martabasiga erishar ekan. Najmiddin Kubro oโ€™n olti-oโ€™n etti yasharligida vatani Xorazmni tark etib, tahsilni chuqurlashtirish maqsadida Eron, Misr, Shomu Iroq mamlakatlarini kezadi. Uni ilmga chanqoq qalbi hech tinch qoโ€™ymas, qaerdaki biror nomdor olimni ovozasini eshitsa, darhol yoโ€™lga tushar, goh piyoda, goh ot-ulov yoki tuyada haftalab, baโ€™zan oylab yoโ€™l bosar, qidirgan kishisini topib, undan sidqidildan saboq olardi. Agar uning tahsildan koโ€™ngli toโ€™lmasa, ustozidan ijozat olib, yana yoโ€™lga tushardi.

Najmiddin Kubro qalbida ruhiy maโ€™naviy kamolatga, gโ€™ayb asrori, karomat va kashfu hol ilmi xisoblanmish tasavvuf taโ€™limotiga ishtiyoq zoโ€™r edi. Shu bois u shariat ilmlarini oโ€™rganish barobarida tariqatdan ham xabardor boโ€™lishga intilib, qator shayxlar, darveshlar suhbatida boโ€™ladi, xonaqolarda xilvat oโ€™ltirib, riyozat bilan mashgโ€™ul boโ€™ladi.

Najmiddin Kubro Misrda Sharq falsafasi bilan shugโ€™ullanadi va uning sirlarini oโ€™rganadi. U hadis ilmi bilan qiziib Nishopurda Abul Makkorim Lubon va Abu Jafar Samdloniy, Tabrizda Abu Mansur Xaft, Makkai Mukarramada Abu Muxammad Tabbex va Iskandariyada Abu Tohir Salafiy xizmatlariga etishib ulardan hadis ilmlarini oโ€™rganadi.

Lekin yuqorida olgan bilimlar ilm talabi Najmiddinni qoniqtirmasdi, u yuqoridagi olimlardan olgan ilmlarini rivojlantirib yangi yoโ€™nalish tariqatdan saboq olish uchun dunyo kezdi. Najmiddin Kubroning tariqat yoโ€™lidagi pirlari shayx Roโ€™zbehon Misriy, Shayx Ammor Yosir, va Shayx Ismoil Qasriylardir. Ularning ustozi Shayx Abulnajib Suhravardiy boโ€™lib, Jomiyning yozishicha, zohiriy va botiniy ilmlarda barkamol kishi boโ€™lgan, u koโ€™p risola va kitoblar yozib soโ€™fiylik nisbatida Shayx Ahmad Gโ€™azzoliyga borib tutashadi. Suhravardiy faqirlik bilan futuvvatni (javonmardlik) birga olib tushintiradi. Faqirlik uning talqinida faqat qashshoqlik, bechoralik emas, โ€œfaqirlik โ€“xudo oldida talabkorlik, ojizlik, ammo bandalari oldida adolat va saxovat posboni boโ€™lish, hammaga har erda yordam koโ€™rsatishdirโ€ Paygโ€™ambarimiz sallallohu alayhi vassalamning:-โ€œBeruvchi qoโ€™l oluvchi qoโ€™ldan afzaldirโ€ degan muborak hadisi shariflariga muvofiq, โ€œbagโ€™ishlovchi qoโ€™l โ€“ faqr eshigini ochuvchidirโ€, degan fikrlarni bayon qilgan Suhravardiy boylikni qoralamaydi, balki zulmu sitamni va talonchilikni, haromxoโ€™rlikni va xasislikni mazammat etadi. Abulnajib Suhravardiy shogirdlari boโ€™lgan shayx Roโ€™zbehon Misriy, Shayx Ammor Yosir, va Shayx Ismoil Qasriylarda qalb saxovati bilan birga murid tarbiyasida qattiqqoโ€™l boโ€™lish, botiniy koโ€™z bilan muridning xayollarini, ruhiyatini uqib olish va unga ruhiy taโ€™sir oโ€™tqazish qobiliyati yaxshi rivojlangan edi. Masalan:- Shayx Ammor Yosir solikning โ€œnoqislarni takmil etish va muridlarni tarbiyalashda, ularning tushlari va fikrlarini taโ€™bir etishda, ikkilanishlarni bartaraf etishda shuhrat qozonganโ€ boโ€™lsa, Shayx Roโ€™zbehon Misriy โ€œaksar vaqt istigโ€™roq maqomida boโ€™libโ€, vajd va ilhom ichida yurar, ilohiy maโ€™rifatdan zavqi toshib, bu holatni muridlariga yuqtirardi. Shayx Ismoil Qasriy boโ€™lsa, raqsu samoโ€™, imo โ€“ ishoralar yoโ€™li bilan murid qalbini rom etib, oโ€™zini poklash va shu orqali ilohiyotga muhabbatni singdirishda mashhur boโ€™lgan. Har uchala shayx ham tariqatni shariatdan tashqari deb tasavvur qilmaganlar. Oโ€™zlari sunniy mazhabining izchil tarafdorlari hisoblanganlar.

Najmiddin Kubro ulardan har tomonlama saboqlarni olgach yana safarga chiqadi. U Tabrizga Abumansur Hafdah oldiga borib shogird tushadi, u erda hadis ilmiga bagโ€™ishlangan โ€œSharhusโ€“sunnaโ€ kitobidan saboq oladi. Bir kun muridlar madrasa darsxonasida saboq olib oโ€™tirishganida u erga bir darvesh kirib keladi. Shunda Najmiddinda kitob oโ€™qish majoli qolmaydi va darveshga koโ€™zi tushishi bilan qalbida mehrli bir oโ€™zgarish yuz beradi. Darvesh chiqib ketganidan keyin Najmiddin saboqdoshlaridan:- โ€œBu odam kim ?โ€ deb soโ€™raydi.

Ular โ€œBu shu erlik hazrat Bobo Faraj Tabriziydirโ€ deydilar. Shu kuni kechasi bilan Najmiddin uxlamay chiqadi va erta tongdanoq uztozi va saboqdoshlariga: – โ€œYuringlar, Bobo Faraj oldiga boramizโ€ deydi. Ular boboning xonaqosiga borganlarida, xizmatkor ularni kelganligini darveshga aytadi. Bobo Faraj xizmatkoriga: โ€œAgar ular Tangri Taolo dargohiga kelganday boโ€™lib kira olsalar, kirsinlarโ€ deydi. Shunda Najmiddin darrov kiyimlarini echadi, hamxonalari ham unga ergashadilar. Ular Bobo Faraj huzuriga kelib indamay bir chekkada oโ€™tiradilar. Bobo Farajning tanasi quyosh parchasiday porlab uning yirtiq toโ€™nini yoriqlaridan nur tarala boshlaydi. Birozdan soโ€™ng Bobo Faraj oโ€™rnidan turib toโ€™nini echib Najmiddinning ustiga yopadi, Najmiddin uchun bu yirtiq toโ€™n tabarruk tuhfa edi. Soโ€™ngra Bobo Faraj Najmiddinga qarab, โ€œSening daftaru kitob oโ€™qish vaqting oโ€™tdi, balki oโ€™zing endi butun olam sardaftari boโ€™ladigan vaqt etdiโ€ deydi.

Bobo Farajning xonaqasidan chiqqanlaridan soโ€™ng Najmiddinga ustozi โ€œSharhusโ€“sunnaโ€ kitobidan ozgina qoldi, bir-ikki kun shugโ€™ullansang tugatasan, keyin qaerga borsang ixtiyoring deydi. Najmiddin ustozining maslahatiga quloq solib darsxonaga kiradi. Ammo shu zahoti Bobo Faraj kelib unga tanbeh beradi. โ€œHozirgina ilmul yaqindin ming farsax uzoqlashgan eding, endi yana ilm qoshiga keldingmi?โ€-deydi. Shundan soโ€™ng Najmiddin oโ€™qishini yigโ€™ishtirib riyozat bilan mashgโ€™ul boโ€™ladi.

Nadmiddin Kubroning holatlari shunday ekanki, u kishi baโ€™zan birdan joโ€™shib, oโ€™zga kayfiyatga kirib, vujudlari balqib ketar ekan, baโ€™zida esa, xazin va oโ€™ychan, gโ€™oyat kamgap boโ€™lib qolar ekanlar. Baโ€™zan boโ€™lsa, xushchaqchaq va ochiq chehra bilan suhbatga berilar, gโ€™oyat nozik did va oโ€™tkir soโ€™zlar bilan muridlar qalbiga olovli choโ€™gโ€™ tashlar, turli ishoralar, harakatlar, ruhiy karomatlar orqali atrofdagilarni hayratga solarkan. Shayx bagโ€™oyat zukko, salobatli, haybatli kishi boโ€™lgan. Kechalari aksar bedor oโ€™tirib, ibodat qilib, surunkali Roโ€™za tutishni odat qilib, ilhomli damlarda xonaqoh hovlisini kezib xushnud sayr etar ekan.

Najmiddin Kubro โ€“ tasavvufning mashhur shayxlaridan biri โ€œKubraviyaโ€ tariqatining asoschisidir. Najmiddin Kubro Xorazmga 1185 yilda qaytib keladi. U 25 yildan ortiq umrini ilm olishga bagโ€™ishlaydi. U Xorazmga qaytgach, katta xonaqoh qurdirib Kubraviya taโ€™limotiga asos soladi. Uning qoโ€™li ostida yuzlab odamlar tarbiyalanib tahsil olishadi.

Insoniyatโ€“maโ€™naviy olamida eng etuk va eng murakkab taโ€™limot tasavvuf ilmiy taโ€™limotidir. Tasavvuf taโ€™limoti Ollohga intilish boโ€™lib, oโ€™zligini anglab, qalbining ochilmagan imkoniyatlarini ishga solish, bu bilan Ollohning karomat nuridan bahramand boโ€™lish uchun oโ€™z kamolati sari yoโ€™l tutib, yaโ€™ni inson oโ€™z ruhini Ollohga yaqinlashtiradi, oโ€™z ruhini Olloh qudratiga bagโ€™ishlashga yoโ€™l tutadi.

Tariqat ilmi oโ€™zi uchun mujassamlashtiradigan odob-โ€“ ahloqdir. Maโ€™rifat ilmi avliyolarning oโ€™zini anglab etishi sari yoโ€™l tutishi, nafsni tiyishi, oโ€™zlikni yoโ€™qotishidir. Haqiqat ilmi esa oโ€™z ruhini Tangri qudrati bilan bogโ€™lashdir.

Kubroviya tariqati ham Quroni karim va Hadisi sharifdagi taโ€™limot asosida shakllangandir. Komil insonni tarbiyalash bu tariqatning asosiy vazifasi boโ€™lib, Shayx Najmiddin Kubroning hayoti katta saboq, ulkan maktabdir. Kubroviya tariqatida talab, sadoqat, ishq, muhabbat, oshiqlikning inson uchun naqadar zarur ekanligi taโ€™kidlanadi. U shoirona til bilan shunday deydi:

Ishq dardi gโ€™arib tanimdagi jon boโ€™lgโ€™ay.
Dard cheksa kishi ahiyri inson boโ€™lgโ€™ay.
Oshiq manu doโ€™zax men uchun otashgoh,
Boshqa uchun u bir zimiston boโ€™lgโ€™ay.

Najmiddin Kubro ruboiylariga o’tish >>

Boshqa arboblarga o’tish >>

Najmiddin Kubro oโ€™z taโ€™limotida inson omilini birinchi oโ€™ringa qoโ€™yadi. U inson tafakkuri kuchiga yuksak baho berib shunday deydi: โ€“ โ€œValiylik inson bolasiga azaldan nasibadir, chunki odam Ollohning suygan mahluqi, parvardigor odamga ong-aql bergan, botiniy nur bergan, uni barcha mavjudotdan afzal qilib yaratgan.

Yurmoq uchun Haq yoโ€™liga etmoq shart,
Boshqasidan koโ€™zni yumib ketmoq shart,
Elga shifo baxsh etu, och koโ€™zlarni
Olam hama-ul, unga nazar etmoq shart.

Shayx Najmiddin Kubro oโ€™nlab asarlar muallifi hamdir. Jumladan, uning โ€œFiodobus solikinโ€ (โ€œSoliklar odobi haqidaโ€), โ€œRisola attul xayf ul โ€“ xoim an lavmat il โ€“ loimโ€ (โ€œQoโ€™rquvchi ovvoralar va malomat etuvchi malomatiylar haqidaโ€), โ€œFavoyihul jamolโ€(โ€œGoโ€™zallikni egallashโ€), โ€œRuboiylar toโ€™plamiโ€, โ€œFavoyihul jamol va favotihul jalolโ€ (โ€œJamol xushboโ€™yliklari va jalolning kashfiโ€), โ€œAl-usul al โ€“asharaโ€ (โ€œOโ€™nta usulโ€), โ€œRisola at-turuqโ€ nomli asarlarida Ollohni tanish, halollik va mardlikni ulugโ€™lab, ilm olish va ilm berish savobi barcha moโ€™min musulmonning burchidir degan fikrlar oldinga surilgan. Uning tasavvuf tarixidagi yana bir xizmatlari โ€“ javonmardlik gโ€™oyalarini tariqatga joriy etish boโ€™ldi. Natijada mardlik va poklik, qahramonlik va fidoyilik, maโ€™rifat va jismoniy-ruhiy qudrat birlashtirildi, inson kamolatida ahloqiy yuksaklik, vatanparvarlik gโ€™oyalari qoโ€™shilib ifodalandi.

Najmiddin Kubro kishilarni ezgulikka, ilmga, sahovat va mardlikka daโ€™vat etdi. Uning muridlari orasidan Shayx Najmiddin Bogโ€™dodiy, Shayx Farididdin Attor, Sultonul ulamo Shayx Bahovuddin Valad, Shayx Saโ€™diddin Hamaviy, Shayx Sayfiddin Boharziy, Shayx Jaloliddin Geyliy singari koโ€™plab musulmon olamiga dongโ€™i ketgan valiy insonlar etishib chiqqanlar. Najmiddin Kubroning muridlari koโ€™p boโ€™lgan. Eron, Arabiston, Kavkaz, Shomu, Iroqning turli joylaridan kelib, ulugโ€™ shayx maโ€™rifatidan bahramand boโ€™lganlar, suhbatlarida ishtirok etganlar. Uning muridlari Kubroviya tariqatining davomchilari hisoblanadilar. Kubroviya tariqati oโ€™z davrida dunyoning barcha erlariga kirib borgan. Xorazmlik buyuk shayxning tariqati butun dunyoga tarqalgan. Uning isteโ€™dodli muridlari donishmandlik, islomiy hikmat va insoniy poklik, ilohiy maโ€™rifat gโ€™oyalarini turli millat va elatlar orasiga yoydilar.

Kubroviya tariqatidan keyinchalik bir qancha shahobchalar ajralib chiqib, butun dunyoda tasavvufning eng koโ€™p tarqalgan yoโ€™llaridan biriga aylanadi. Bular Najmiddin Kubroning shogirdlari tomonidan tarqatilgan boโ€™lib, shu kunimizgacha ayrim mamlakatlarda turli xil koโ€™rinishlarda faoliyat koโ€™rsatmoqda.

Hindistonda Firdavsiya, Bogโ€™dodda Nuriya, Xurosonda Rukniya, Kashmirda Hamodoniya Eron va ayrim gโ€™arb mamlakatlarida Amerika, Angliyada โ€œNeโ€™matullohiyaโ€ va boshqalarni misol qilib koโ€™rsatish mumkin.

Boshqa arboblarga o’tish >>

Najmiddin Kubro tarixda buyuk allomagina emas, balki oโ€™z vatanining ozodligi uchun mislsiz mardlik namunalarini koโ€™rsatgan milliy qahramon sifatida ham nom qoldirgandir. XIII asrning boshlariga kelib (1206-1215) Moโ€™gโ€™ulistonda Chingizxon boshchiligida koโ€™chmanchi moโ€™gโ€™ullarning ulkan davlati paydo boโ€™ldi. Bu davrda gโ€™arbda Xorazmshohlar davlati yuksalib oโ€™z hududini sharqdagi oโ€™lkalar hisobiga kengaytirib, juda katta hududni egallab dunyoga yakka hukmron boโ€™lish gโ€™oyasi bu davlatning maqsadi va orzusi edi. Bu davrni Shoir Joโ€™shqin (Jumanazar Jobborov) โ€“โ€œHaqqim bor maningโ€ sheโ€™rida shunday taโ€™riflaydi.

Adi, Xorazmshoh surganda davron,
Bir yonu Gurjiston, bir yoni Eron.
Oโ€™ttiz uch oโ€™lkaning xirojin olgan,
Qudratli bepoyon taxttim bor maning,
Ming bora maqtansam haqqim bor mening.

Har qanday davlat ezgulik tarafdori boโ€™lib rivojlansa, miskinlar koโ€™z yoshin oqizmasa ham ichki va tashqi dushmanlar xuruji tufayli inqirozga yuz tutadi โ€“ degandi Najmiddin Kubro. Darhaqiqat, oโ€™zaro urushlar oqibatida, Bagโ€™dod xalifasining Xorazmshohga qaram oโ€™lkalarda oโ€™z siyosatini โ€œFaqat Ollohga va menga, bizning doโ€™stlarimiz (moโ€™gโ€™ullar, ismoiliylar, gโ€™uriylar, va xristiyanlar)ga xizmat qilingโ€ targโ€™ib qilishi, Xorazmshohning onasi Turkon xotunning, davlat uchun xizmat qilgan kishilarni kamsitib faqat qipchoqlardan chiqqan amaldorlarni koโ€™klarga koโ€™tarishi va bir qancha sabab oqibatlar natijasida qudratli saltanat inqirozga yuz tuta boshlagan edi. Chingizxon bilan Muhammad Xorazmshoh oโ€™rtasida qisqa muddat (1215-1218) elchilik munosabatlari davom etgan boโ€™lishiga qaramay bu munosabatlar oxir-oqibat fojiali tugaydi.

Harbiy jihatdan puxta tayyorgarlik koโ€™rgan moโ€™gโ€™ul qoโ€™shinlari Xorzmshohlar davlatiga yurish qilib qisqa muddatda (1218-1221) bu davlat hududini bosib oladi. Moโ€™gโ€™ullar qurgan tuzoqlarga bir necha marta tushib, oโ€™z harbiy kuchlarining (Oโ€™trorda 60 ming, Xoโ€™janda 10 ming, Samarqandda 110 ming, Buxoroda 50 ming) anchagina qismidan ajralgan Xorazmshoh Muhammad oโ€™z yurtini, poytaxti Gurganch shahrini tashlab ketadi. Shahar aholisi, himoyasiz, etakchilik qiladigan sardorsiz qoladi. Shunday ogโ€™ir vaziyatda 76 yoshli Najmiddin Kubro shaharni himoya qilishni oโ€™z zimmasiga oladi. Shayx muridlarini jamlab, ularga qarab bunday deydi: โ€œMashriqdan kelgan bu balo Mashriqu- Magโ€™ribni yakson etadi, yondirib kul qiladi. Sizlar har biringiz oโ€™z yurtingizga boring, oโ€™z joningizni asrash payida boโ€™lingโ€ Ashob shayxga iltimos qilib dedilar: โ€“ โ€œOtโ€“ulovlar tayyor, agar shayx biz bilan hamroh ketishni ixtiyor etsalar, yaxshi boโ€™lardiโ€. Bunga javoban shayx Najmiddin Kubro deydi: โ€“ โ€œMen bu erda shahid boโ€™laman, menga Xorazmni tark etishga ruxsat yoโ€™qโ€ deydi. Shayx shahar mudofaasini tashkil etish bilangina cheklanmay, qoโ€™liga qilich olib jang qiladi. Ancha vaqtgacha moโ€™gโ€™ullar shahar himoyachilarining qarshiligini enga olmaydilar. Shunda ular hiyla-nayrang ishlatish, sotqinlar koโ€™magidan foydalanish yoโ€™liga oโ€™tadilar va biladilarki shahar mudofaasi boshida shayx turibdi, darrov shayxni oldiga elchilar joโ€™natib biz tomonga oโ€™ting sizga omonlik va boylik ato qilamiz deydilar.

Amir Temurning nevarasi, Ulugโ€™bek Mirzo ibn Shohrux Mirzo (1394-1449) oโ€™zining โ€œTarixi arbaโ€™ ulusโ€ (โ€œToโ€™rt ulus tarixiโ€, 1425) nomli tarixiy asarida Shayx Najmiddin Kubro janoblarini sharhlab bunday deb yozadi: โ€“ โ€œMana etmish yildirki, Xorazm xalqi bilan yashab kelmoqdaman. Bugungi kunda qazoyi ilohiy balo jazosini yubordi. Ularning kallasida muruvvat degan narsa boโ€™lmaydiki, orasidan qochib oโ€™zimni bir chekkaga olsam. Balki, ular bilan birga begโ€™amona yagโ€™moga duchor boโ€™lganim tuzukroq boโ€™lar. Balolarga ham ular bilan yor boโ€™lsam!โ€

Nazm (mazmuni): โ€“ โ€œBir keksa umri oxirlashib qolgandi. Shu sababdan unga soโ€™z kor qilmadi. Quyidagicha javob berdi: Etmish yildirki, Xorazmda hushhol yashayman. Taqdir muruvvati shuni taqozo qiladiki, kelgan baloga tan bergum goho. Qonimni shu erda toโ€™kadigan boโ€™lishsa, tangri farmonidan qochmagum. Kiyna olovi yongan ekan, Gurganchda hoโ€™lu quruq yondi. Shoh lashkari oโ€™qu tigโ€™ bilan band, donoyu nodon holi bilan ishi yoโ€™q. Uning boshini kesmasang yaxshi boโ€™lardi degan, pandni moโ€™gโ€™ulning eshitgisi yoโ€™q. Qazo tegโ€™i taqdir tufayli oโ€™tkirlashgan ekan, keksayu yoshning boshi kesilgusiโ€.

Najmiddin Kubro shahar himoyachilariga qarata iltijo bilan โ€œYo Vatan, yo sharafli oโ€™lim!โ€ deb xitob qiladi. Moโ€™gโ€™ullar hali biron erda bunchalik qattiq qarshilikka duch kelmagan edi, hali biron joyda moโ€™gโ€™ul askarlari bunchalik koโ€™p qirgโ€™in qilinmagan edi. Dahshatli qirgโ€™inbarot Gurganch fojiasi etti oy davom etadi. Son jihatdan ustun boโ€™lgan dushman mashaqqatlar va hisobsiz qurbonlar evaziga gโ€™alabaga erishadi. Qoโ€™lida qurol ushlashga majoli qolmagan gurganchliklar ilojsizlikdan taslim boโ€™ladi. Jarohatlangan Shayx Najmiddin Kubro oโ€™limi oldidan tugโ€™ tutgan moโ€™gโ€™ul sarboziga tashlanib, bir qoโ€™li bilan uni qatl etayotgan moโ€™gโ€™ul yalovining uchini ushlab turgan. Oxiri qoโ€™lini qirqib tugโ€™ni olganlar.

โ€œ…Alqissa, moโ€™gโ€™ullar Xorazm shahri ahlini qatl etdilar. Hazrati Shayx Najmiddin Kubro, unga Ollohning rahmati boโ€™lsin, oโ€™sha shahid etilganlar jumlasidan edilar. Mashhurdirki, qatl chogโ€™i hazrati Shayx buzrikvor bir qoโ€™li bilan qatl etayotgan kofir yalovining uchini ushlab turdilar. Keyin qanchalik urinishmasin, kofirning yalovini ul kishining qoโ€™lidan chiqarib ola olmadi. Oxiri ul kofir yalovini qirqib oldilar. Yalovning uchi hazrati Shayxi shahidning muborak qoโ€™llarida qoldi. Bu hazrati Shayxning ming-minglab gโ€™ayritabiiy odatlaridan biridir. Oโ€™z qoโ€™llari bilan tutgan yalov uchi โ€“โ€œsari parchamโ€ oโ€™z vafotlari sanasi taโ€™miyasi ekanini aniqlashdi. Undagi harflar qiymati majmui 618 ga teng ekan.

Hazrati Shayxi buzrukvorning Xorazm qatli omidagi qatli muborak turkiy yund yiliga muvofiq keladigan 618 hijriyda sodir boโ€™ldi. Hazrati Shayxi Valitarosh Shayx Najmiddin Kubro, Tangri uning ruhini muqaddas tutsin (vafotiga bitilgan) tarixda shunday deyiladi. Nazm (mazmuni): โ€œMurshidi aโ€™zam Shayx Najmiddin Kubro xudo amri bilan Xorazm uchun boshini tikdi. Boshini topshirishda qotil yaloviga yopishdi. Dini haq iqlimining shohi Ul piyr sarpanjasidan oโ€™n zabardast yigit yalovni chiqarib ola olmadilar. Sayidlar shayxi sarpanjasida kofir yalovini koโ€™rib hayratda qolgan oqillar bu holni sharhladilar:- Yalov uchini Shayx tutib, tarix aytdiki, vafotim sanasi โ€œShohi shuhadoโ€ (โ€œShahidlar shohiโ€)dir.

Jami musulmonlar aโ€™losiga Ollohi taolo rahmati yogโ€™ilsin. Yana, deydilarki, Hazrati mavlono Jaloliddin Rumiy, uning siri muqaddas qilinsin, Hazrati Shayxi buzrikvor Valitarosh Shayx Najmiddin Kubro, Olloh uning sirini muqaddas tutsin, yalovni tutganiga ishorat qilganlar. Nazm (mazmuni): โ€“ โ€œBiz shunday ulugโ€™lardanmizki, gavhar tutamiz, oriq echki tutgan pastkash emasmiz. Imon qadahidan bir qoโ€™limiz bilan may ichsak, ikkinchi qoโ€™limiz bilan kofir yalovidan tutamizโ€.

Gurganch taslim boโ€™lgach yondiriladi, xamma tirik jon qilichdan oโ€™tkaziladi, boyliklar talanadi. Juvayniyning maโ€™lumotlariga qaraganda, 100 ming nafar hunarmand, kosib, rassomlar asirga olinib Moโ€™gโ€™ulistonga joโ€™natilgan. Moโ€™gโ€™ullar vahshiylikning bor usullarini ishga solganlar, yoโ€™qlarini esa oโ€™ylab topganlar.

Moโ€™gโ€™ullar shaharning kulini koโ€™kka sovurish bilan bir qatorda Gurganjdan nom-nishon qoldirmaslik uchun Amudaryodagi toโ€™gโ€™onni buzib, suvni shaharga burib yuboradilar. Barcha ulkan tarixiy obidalar, ilm-maโ€™rifat manbalari suvga bostiriladi. Natijada uzoq muddat davomida barpo etilgan bu ulkan qadimiy madaniyat va maโ€™muriy markazda hayot toโ€™xtaydi. Juvayniyning iborasi bilan aytganda, โ€œGurganj qashqir makoni boโ€™lib qoldi va bu erda boyoโ€™gโ€™li va burgut in qurdiโ€.

Shunday qilib, Xorazmning buyuk farzandi oโ€™z ona vatanini dushmanlardan himoya qila turib sharafli oโ€™lim topdi. Najmiddin Kubro 1221 yilda oโ€™zi muallimlik qilgan xonaqohga dafn etiladi. Keyinchalik Oltin Oโ€™rdaga boโ€™ysinuvchi oโ€™lka hukmdori Qutlugโ€™ Temur tomonidan XIV asrda Urganch (moโ€™gโ€™ul tilida Gurganch soโ€™zining talafuz etilishi) shahrida buyuk olim, tasavvuf taโ€™limotining asoschilaridan biri, vatanparvar Shayx Najmiddin Kubro nomiga maqbara tiklangan. Hozirgi vaqtda Najmiddin Kubroning qabri Turkmaniston Respublikasini Toshhovuz viloyati Koโ€™hna Urganch shahridadir.

Shayx Najmiddin Kubroning bunday vatanparvarligi asrlar osha tillarda doston boโ€™lib, afsonalarga aylanib bizgacha etib kelgan. Mustaqilligimiz sharofati tufayli 1995 yilda Respublikamizda buyuk alloma Najmiddin Kubroning 850 yilligi keng nishonlandi va bir qancha risolalari chop qilindi.

Turon zamini qadim-qadimdan vatanparvar, millatparvar buyuk siymolar manzil-makoni boโ€™lgan. Bu yurtda yashab oโ€™tgan koโ€™plab alloma, valiy zotlar dunyo tarixida oโ€™chmas iz qoldirishgan. Shayx Najmiddin Kubro insoniyat tarixidagi eng eโ€™tiborli siymolardan biridir, uning nomi Sharqda necha asrlardan buyon vatanparvarlik timsoli boโ€™lib kelmoqda.

ยฉ D.Bobojonov, M.Abdurasulov โ€œAbadiyat farzandlariโ€ 2009.
ยฉ Xorazm Maโ€™mun akademiyasi nashriyoti, 2009.

Najmiddin Kubro ruboiylari >>

Boshqa arboblar >>

TAVSIYA ETAMIZ

Subscribe
Notify of
guest
0 fikr
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

ILMLAR.UZ. 2023

Imtihon 2024
TESTLAR
Darsliklar
Tv dasturlar
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x