Bosh sahifa ยป Arboblar ยป Abu Ali ibn Sino tarjimai holi. Biografiyasi.

Abu Ali ibn Sino tarjimai holi. Biografiyasi.

by administrator

abu-ali-ibn-sino-tarjimai-holiAl Husayn Ibn Abdulloh ibn Al-Hasan ibn Ali Ibn Sino โ€“ buyuk olim, tabib, musiqachi. Oโ€˜rta Osiyo va Eronda yashagan, turli hukmdorlar paytida tabib va vazir boโ€˜lgan. Ibn Sino risolalari Sharq hamda Gโ€˜arbda bagโ€˜oyat mashhur. โ€œTib qonunlariโ€ nazariy va klinik meditsina entsiklopediyasi โ€” yunon, rum, hind hamda oโ€˜rta osiyolik tabiblar nuqtai-nazari jamlanmasi โ€” bir necha asr davomida, hatto Ovrupada ham zarur qoโ€˜llanma boโ€˜lib xizmat qilgan.

Ibn sino asarlari >>>

Abu Ali Ibn Sino

Asosiy qiziqishlari โ€“ zamonaviy meditsina yangiliklari, gomeopatiya, xalq tabobati, zamonaviy manbalarni va meditsinaga oid referatlarni oโ€˜rganish. Olimning oโ€˜limidan yuz yildan oshiq vaqt oโ€˜tib, Bogโ€˜doddagi din ishqibozlari Ibn Sinoning falsafiy kitoblarini yoqib yuborishadi, oradan yana bir necha asr oโ€˜tgach, Ovrupada katta dastgoh ixtiro qilingach, โ€œTib qonunlariโ€ kitobining katta beshta tomi nashrdan chiqarilgan. Bu โ€“ Injildan keyingi nashrdan chiqqan ikkinchi kitob boโ€˜ladi.

Ibn sino asarlari >>>

Tabobat ilmining sultoni boโ€˜lmish Ibn Sino Buxoro yaqinidagi Afshona qishlogโ€˜ida tugโ€˜ilgan. Bizning vaqtimizgacha yetib kelgan oโ€˜zi haqidagi tarjimai xolida yozishicha, โ€œOtam Balxdan boโ€˜lgan va u yerdan Buxoroga somoniylardan Nuh ibn Mansur hukmronligi davrida keladi va u yerda oโ€˜z ishini devonxonadan boshlaydi. Uning lavozimi โ€“ย  Buxoro yaqinidagi tuman markazi boโ€˜lmish Xarmaysanni boshqarish boโ€˜lgan. Shu yerlarga yaqin qishloqdagi Afshonalik qizni, yaโ€™ni mening boโ€˜lajak onam Sitora โ€“ yulduzni xotinlikka oladi. U yerda avval men, keyin mening akam dunyoga keladi.โ€

Ibn Sino fors-doriy tilida suhbatlashuvchi Oโ€˜rta Osiyolik boโ€˜lgan. โ€œQalbga orom berish uchunโ€ bu tilda u tez-tez toโ€˜rtliklar yozib turgan.

Ibn Sinoning ota-onasiga Husayn ismi juda yoqqan. Shu sababli birinchi oโ€˜gโ€˜lining ismini Husayn deb qoโ€˜yishgan, lekin aslzodalar, odatda oโ€˜gโ€˜illari va kunyalariga faxriy nom berishgan. โ€œShubhasiz, mening oโ€˜gโ€˜limning oโ€˜z oโ€˜gโ€˜li boโ€˜ladi, deya kuladi Abdulloh. Shunday ekan, mening oโ€˜gโ€˜lim Husayn aziyat chekmasin. Boโ€˜lajak nabiram uchun men ism tanlab qoโ€˜ydim โ€“ uning ismi Ali boโ€˜ladi. Kunyasi Abu Ali boโ€˜ladiโ€. Abdulloh bu fikri zoye ekanligini bilmagan ham edi. Husaynning na oโ€˜gโ€˜li, na oilasi boโ€˜ladi.

Bir umr karvon yoโ€˜llarida shaharma-shahar kezib, bir hukmdordan boshqasining qoโ€˜liga oโ€˜tib, yoโ€˜l uning uyiga, yoโ€˜lovchilar esa uning yaqinlariga aylanib qoladi. Kichkina Husayn juda qiziquvchan yigitcha boโ€˜lgan. โ€œNima uchun?โ€ soโ€˜zi โ€“ lugโ€˜atidagi eng koโ€˜p ishlatiladigan soโ€˜z boโ€˜lgan. Husayn besh yoshga toโ€˜lganida oilasi Buxoro shahriga koโ€˜chib oโ€˜tadi. Bolakayni boshlangโ€˜ich musulmonlar maktabiga joylashadi va u yerda oโ€˜n yil taโ€™lim oladi.

Xatib Ubayd sinfidagi oโ€˜n beshta bolakay orasida Husayn eng kichigi boโ€˜lgan. Qurโ€™on oyatlari, suralarni oโ€˜quvchilar arab tilida oโ€˜qishlari lozim boโ€˜lgan. Koโ€˜pchilik yigitlar arab tilini bazoโ€˜r tushunishgan. Husayn oโ€˜qishni boshlashi bilanoq ustozini savollar bilan koโ€˜mib tashlaydi, ammo ustozi shu zahotiyoq oson javob qaytaradi: โ€œQurโ€™onni oโ€˜rgan. U yerdan barcha savollaringga javob topasan.โ€ Bir vaqtning oโ€˜zida Husayn boshqa oโ€˜qituvchi bilan ham shugโ€˜ullanib, grammatika, uslubiyat va arab tillarini oโ€˜rganadi.

Kunlardan bir kun kichik Husayn: โ€œMen Qurโ€™onni butunlay yod oldim. Endi savol bersam buladimi?โ€, deydi. Ustozi esa juda qattiq ranjiydi va โ€œQurโ€™onni uzoq yillar davomida oโ€˜rganishadi va kamdan-kam musulmonlar uni yod olib, ularni hofiz, deya ulugโ€˜lashadiโ€, deydi. โ€œDemak, men hofiz ekanman!โ€ โ€“ deya tezkor javob qaytaradi, bolakay. Adolatsiz imtixonda Husayn barcha suralarni bir soโ€˜z ham qoldirmay aytib beradi.

Qurโ€™onni xatib Ubaydning oโ€˜zi ham yoddan bilgan. Shundan keyin Husayn maktabga bormagan. Oโ€˜n yoshida, yaโ€™ni 990 yilga borib, Husayn taโ€™limining boshlangโ€˜ich davrini yakunlaydi. U Qurโ€™onni yoddan aytib, oโ€˜z xotirasi bilan barchani hayratga soladi va arab adabiyotini nihoyatda zoโ€˜r bilishi bilan barchani lol qoldiradi. Shu vaqtdan eโ€™tiboran, Ibn Sino shayh boโ€˜ladi. Mana, shaxsiy tarjimai xolidan parcha: โ€œOโ€˜n yoshimda men Qurโ€™onni yod oldim va adabiyot fanini oโ€˜rganib katta muvaffaqiyatlarga erishib, barchani qoyil qoldirdimโ€.

Aytish joizki, bolakayning misli koโ€˜rilmagan qobiliyatlari erta sezildi. Uyidagi xush holat oโ€˜spirinning maโ€™naviy yuksalishiga zamin yaratdi. Ibn Sinoning otasi badavlat va oโ€˜qimishli, ismoilit (sobiq islomga qarshi) oโ€˜qishlariga yaqin kishi boโ€˜lganki, uni izdoshlari safiga qoโ€˜shgan. Garchi ibn Sino ismoilitlardan boโ€˜lmagan, lekin ularning xutbalari maโ€™nosi bilan sinchkoflik ila qiziqqan. Ehtimol, Ibn Sino ismoilitlardan oโ€˜zining Qurโ€™onga boโ€˜lgan tanqidiy qarashlarini oโ€˜zlashtirgandur.

Ibn Sinoga falsafa hamda matematikani oโ€˜rgatgan birinchi ustozi Abu Abdulloh an-Notiliy ham ushbu oโ€˜qishlar izdoshidan boโ€˜lgan. Shogird ustozidan shunchalik oโ€˜tib ketdiki, savol-javoblari bilan ustozini noqulay ahvolga solib qoโ€˜ya boshladi. Ibn Sino tarjimai xolida keyingi holatni ifodalaydi: โ€œMen mazkur taโ€™rif uchun shunday tahlil qildimki, ilgari bundayini eshitmaganman. U juda xayron qoldida, ota-onamga meni ilmdan boshqa hech narsa bilan band qilmasliklarini maslahat berdi. โ€ฆ Yevklidning kitobi bilan ham shunday voqea soldir boโ€˜ldi: oโ€˜qituvchim yordamida besh-oltitta teoremani oโ€˜rgandim, qolganlarini esa mustaqil oโ€˜rgandim. Tez orada Natili meni oโ€˜rgatishga ojiz boโ€˜ldi. โ€œOโ€˜zing oโ€˜qi, teoremalarni oโ€˜zing ishlab, keyin oldimga kelโ€, dedi. Shundan soโ€˜ng men kitoblarni mustaqil oโ€˜rgandim. Jarayonda menda shunchalik koโ€˜p savollar uygโ€˜onardiki, ularga javobni ustozim ham bilmay, oxir-oqibat mendan olganโ€.

Ibn Sino tabobat bilan juda erta qiziqqan va bu soha uning qiziqishlarining katta qismini egallay boshlaydi. Xali 12 yoshga toโ€˜lmasidanoq, Ibn Sino oโ€˜sha vaqtlarning faylasufi va tabibi Abu Salah al-Masihiyning maslahatiga koโ€˜ra uning taโ€™limotini egalladi. โ€œSoโ€˜ngra men tabiblikka ixlos qoโ€˜yib, tabiblik bilan bogโ€˜liq kitoblarni oโ€˜qiy boshladim โ€“ deb yozadi tarjimai xolida.

Tabobat esa mushkul ilm emas, men uni qisqa fursat ichida shunchalik puxta egalladimki, davrimizning tabiblari oldimga maslahat soโ€˜rab kela boshlashdi. Bemorlarni koโ€˜rikdan oโ€˜tkazardim, orttirgan tajribalarim natijasida, qarshimda shunday davo eshiklari ochildiki, taโ€™rifga til ojizdir. Yoshim esa bor-yoโ€˜gโ€˜i oโ€˜n sakkizda ediโ€.

Husayn tabobatni buxorolik tabib, bir qator ilmiy ishlar muallifi Abu-l-Mansur Qamariyning qoโ€˜l ostida batafsil oโ€˜rgangan. Qamariyning qoโ€˜l ostidagi taโ€™limoti uzoq choโ€˜zilmadi, Ibn Sino mustaqil amaliyot bilan shugโ€˜ullanadi va tez orada shunchalik mashhur shifokor boโ€˜lib ketadiki, uni saroyga ogโ€˜ir kasal boโ€˜lib qolgan Buxoro amiri Nuh ibn-Mansurni davolash uchun chaqirtiradi.

Ibn Sinoning oโ€˜zi bu haqda shunday eslaydi: โ€œKunlardan bir kuni amir qattiq betob boโ€˜lib qoldi va shifokorlar uning kasalini aniqlay olishmadi. Mening ularga ismim tanish edi va ular amirga men haqimda gapirib, meni chaqirishlarini iltimos qilishdi. Men chaqirilgan joyga borib, ular bilan birga xizmat qildimโ€.

Buxoro amirining kasali va Ibn Sino uni nima bilan davolaganligi haqida maโ€™lumot yoโ€˜q, biroq, muolaja shunchalik yordam berdiki, Buxoroning yorqin amiri Nuh ibn Mansur yana bir yil taxtni boshqargan. Minnatdorchilik evaziga Ibn Sino somoniylarning kitob omboridan foydalanish ruxsatiga ega boโ€˜lgan. Buxoro kutubxonasi โ€” oโ€˜z davrining eng yirik va eng mashhur kitoblar ombori hisoblangan.

Ibn Sinoning oโ€˜zi Buxoro kutubxonasida ishlagan davrini ijodiy rivojining eng muhim bosqichi deb hisoblaydi. Shu vaqtdan eโ€™tiboran, uning taโ€™limi yakunlanib, mustaqil hayot yoโ€˜li bosqichi boshlanadi.

Ibn Sino somoniylar kutubxonasidan bir necha yillar davomida foydalangan. Ehtimol, oโ€˜z ichiga barcha alomatlari ila kasallik nomlari koโ€˜rsatilgan, shuningdek, kasallikning kelib chiqish sabablari va davosi kabilarni oโ€˜zida jamlagan umumlashma tibbiyot asarini yaratish gโ€˜oyasi unda Buxoro kutubxonasida ishlagan yillari uygโ€˜ongan.

Aynan shu maqsad uchun Ibn Sino turli kitob, referatlardan parchalar koโ€˜chirib olgan va ularni umumlashtirgan. Shunday qilib, Ibn Sinoning eng muhim asari โ€œTibbiyot fani qonuniโ€ uchun materiallar tayyorlangan va bu ish ustida u koโ€˜p yillar ishlagan.

999 yil otasi Abdulloh ibn Xasan vafot etadi va Ibn Sinoning yelkasiga yaqinlariga gโ€˜amxoโ€˜rlik qilish vazifasi tushadi. Afsuski, sobiq ismoilitlar oilasiga hokimiyat tepasidagilar qattiq shubha bilan qarashardi, Ibn Sinoning ahvoli juda tang va hatto, xatarli edi. Shu sababli u Xorazmning poytaxti Gurganjga koโ€˜chib ketishni qaror qiladi.

Afsuski, Husayn oโ€˜limining oxirigacha musofirchilikda u shahardan boshqachiga koโ€˜chib, oxir-oqibat ona vataniga qaytib kela olmaydi. U Xorazm, Abiverda, Nishopur, Tua, Gurgan, Rey, Xamadan, Isfagan kabi shaharlar hukmdorlarini koโ€˜rdi, koโ€˜plab shahar va qishloqlarda boโ€˜ldi. Hayotida koโ€˜p yoโ€˜qotishlarni boshdan kechirdi, koโ€˜pincha hokimiyat tepasiga chiqib, tez orada yana pastga tushar, goh vazir boโ€˜lsa, goh zindonga tushar edi, dabdabada ham, yetishmovchilikda ham kun koโ€˜rdi, lekin oโ€˜zining ijodiy va ilmiy ishini qilmagan biror kun boโ€˜lmadi.

1002 yil Buxoro turklar tomonidan qamal qilinib, somoniylar sulolasi agโ€˜darilgach, Ibn Sino Xorazm hokimi saroyiga Urganchga yoโ€˜l oladi. U yerda Ibn Sinoni โ€œshifokorlar hokimiโ€ deya nomlashgan. 1008 yil sulton Mahmud Gโ€˜aznaviyga xizmati qilishgan bosh tortgan Ibn Sinoning farovon hayoti darbadarlikka almashadi. Oโ€˜zining ayrim asarlarini u uzoq safar vaqti egarda yozgan.

1015-1024 yillar Xamadonda yashab, ilmiy faoliyatini amirlikning siyosiy va davlat ishlarida faol ishtiroki bilan umumlashtirgan. Amir Shams ad-Davlani muvaffaqiyatli davะพlaganligi uchun unga vazirlik lavozimi topshiriladi, ammo atrofini harbiy dushmanlar oโ€˜rab oladi. Amir askarlarning Ibn Sinoga gโ€˜aznani topshirish talablarini rad etadi va uni egallab turgan lavozimidan ozod qilib, hukmronlik qilib turgan yerlaridan tashqariga quvgโ€˜in qilishlarini buyuradi. Oradan qirq kun oโ€˜tib, amirning ahvoli yana yomonlashib qolib. Quvgโ€˜inlikdagi olimni topib, uni yana vazir etib tayinlashlarini buyuradi.

Boshqa arboblar >>

Ibn sino asarlari >>>

manba

TAVSIYA ETAMIZ

Subscribe
Notify of
guest
3 fikr
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
nigmatilashifatov@gmail.com

Alright thanks a bunch

MuhammadUmar

Vapshe zo’r

Muzaffar Tursunboyev

Yaxshi barcha malumotlar bor.Men o’zim uchun kerakli ma’lumotni ola oldim.Yaratuvchilar sizlarga katta rahmat!!!

Last edited 1 year ago by Muzaffar Tursunboyev

ILMLAR.UZ. 2023

Imtihon 2024
TESTLAR
Darsliklar
Tv dasturlar
3
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x