Mundarija
Sahifamiz orqali oโqituvchilar uchun kerak boโladigan qiziqarli metodlar, interfaol metodlar, ochiq dars uchun zamonaviy metodlar jamlanmasi oโrin olgan.
Qiziqarli metodlar.
Bolalarga muhim koโnikmalarni oโrgatish uchun sinfdagiย oโyinlardan foydalansangiz, ularda oโrganishga boโlgan muhabbat va fanizga boโlgan muhabbatni kuchaytirasiz. Ushbu metodik interfaol oโyinlar bolalaringizni jalb qilish va ularning fanga qiziqishini uygโotish uchun ideal usuldir.
Agar siz oโqituvchi boโlsangiz, ehtimol siz darsni erta tugatish va oxirgi besh-oโn daqiqa davomida oโquvchilaringizni mashgโulotlarga jalb qilish kerakligidan umidsizlikka tushgandirsiz. 5 daqiqalik oโyinlar soโnggi daqiqalarni toโldirishi mumkin!
Oโyinlar oโqituvchilarga yaxshiroq darslar yaratishda yordam beradi, shuningdek, ularga oโz talabalari bilan bogโlanish imkonini beradi.
Rasmlar soโzlaydi metodi.
Multimedia orqali ham oโquvchilarni darsga jalb qilish va darsni samarali oโtish mumkin. Masalan, dars avvalida oโquvchilar eโtiborini tortish maqsadida mnemonika mashgโulotlaridan foydalanish yaxshi tanlov hisoblanadi.
Tabiiyki, darsga kirgan oโquvchi xayoli hali ham tanaffusda sodir boโlgan qiziq voqea yoki sinfdoshi bilan kechgan suhbatda โqolib ketganโ boโladi. Turfa koโchalarda kezayotgan xayollarni bir joyga jamlash va darsga eโtiborni qaratish maqsadida ekran orqali oโquvchilarga 4-6 ta rasm koโrsatiladi.
Bu rasmlar bugungi oโtiladigan mavzuga aloqador boโlishi lozim.
Oโqituvchi oโquvchilardan ushbu rasmlarning mavzuga qanday aloqasi borligini topishlarini hamda fikr bildirishlarini soโraydi.
Qarabsizki, har bir oโquvchi diqqat bilan rasmlarga qaray boshlaydi. Sinchkovlik bilan ular oโrtasidagi bogโlikni aniqlashga harakat qiladi. Rasmlardagi mavzuga aloqadorlikni topishga intiladi.
Bu esa darsda oโziga xos qiziqarli atmosfera hosil boโlishiga sabab boโladi. Eng muhimi esa, oโquvchilar xayoli endi sinfxonadagi ekranga qadalgan. Bemalol darsni boshlash mumkin.
Televizor yoki kompyuter orqali bu metodni qoโllash imkoni boโlmasa, qogโozga chiqarilgan rasmlarni doskaga ilib qoโyib ham ushbu usuldan foydalanish mumkin.
Eng asosiysi, rasmlar barcha oโquvchiga birdek koโrinadigan joyda boโlishi lozim. Agar qaysidir oโquvchiga yaxshi koโrinmasa, bu unda noqulaylik tugโdiradi. Shuningdek, u oโquvchi boshqalarga halal berib, sinfda tartibsizlik kuzatilishi mumkin.
Interaktiv darslarni xush koโruvchi pedagoglar pinterest sayti orqali eng sifatli va qiziqarli rasmlarni topishlari mumkin.
Oโtilgan boโlimni takrorlash yoki yangi boโlimni boshlash jarayonida โSoat millariโ metodi juda katta samara beradi.
Oโquvchilarni ikkita jamoaga
โSoat tayoqchasiโ va
โMinut tayoqchasiโga ajratamiz.
Ularga oldindan tayyorlab qoโyilgan mavzuga oid kichik-kichik, bir-birini takrorlamaydigan maโlumotlardan iborat tarqatma qogโozlarni beramiz va ularni xuddi soat shaklida aylana qilib tizib olamiz, yaโni daqiqa jamoasi ichki aylanadan, soat jamoasi tashqi aylanadan joy olishadi.
Oโqituvchining har bir ogohantirishidan keyin bir-biriga roโparama-roโpara turgan oโquvchilar oโz maโlumotlarini
sheriklariga tushuntirib beradi va bu jarayon dastlabki oโquvchiga qayta uchragunga qadar davom etadi, soat tayoqchalari oโz joyida turadi, minut tayoqchalari esa soat strelkasi kabi
aylanishadi.
โMatematik atamalarโ oโyini
Bu oโyinda ham bir necha kishi ishtirok etishi mumkin. Qatnashchilar bir qator boโlib turishadi va navbat bilan har bir qatnashchi matematika faniga oid atamalarni aytishadi. Bunda bir qatnashchi aytgan atamani boshqa qatnashchi aytib qoโysa, u oโyinni tark etadi. Agar qatnashchi atama bilmay 5 soniya toโxtab qolsa ham u oโyinni tark etadi. Oโyin bitta gโolib qolguncha davom etadi.
Masalan: Son, kesma, natural son, modul, uzunlik, qoโshish, ayirish, boโlish, koโpaytirish, parabola, toโgโri chiziq, uchburchak, toโrtburchak, โฆ
ย
Koโpriklar metodi.
- Doskaga shunday koโrinishli shakl chizing, xuddi shu kabi shakllarga boโlib chiqing.
- Ishtirokchilarni guruhlarga boโlib yoki yakka tartibda oโynatsangiz boโladi.
- Oโquvchilar bir boโlimchadan boshqa bir boโlimchaga rasmda koโrsatilgandek qilib koโprik qurishlari kerak.
- Har bir qatnashchi alohida rangdan foydalanishi lozim.
- Koโprik chizish davomida har bir koโprik uchun mavzuga oid 1tadan maโlumot/qoida aytilishi kerak.
- Maโlumot ayta olmay qolgan yoki koโprik chizish imkoni qolmagan ishtirokchi yutqazadi.
- Toโgโri va toโliq maโlumot aytgan, koโprik chiza olgan oโquvchi gโolib hisoblanadi!
Ranglar metodi.
Oโquvchilarga qizil va yashil ranglari orqali buyruq beriladi. Qizil~toโxtash, yashil esa yurish maโnosini anglatadi.
Shartni notoโgโri bajargan ishtirokchi oโyindan chiqadi.
3~4 marta takrorlangach, endi buyruqni biroz oโzgartiramiz.
Qizil~yurish, yashil~toโxtash belgisini bildiradi. Bu jarayon oโquvchilarda yana ham ziyarklikni oshirishga yordam beradi.
Keyin esa ism buyrugโi qoโshiladi. Oโqituvchi ism deb buyruq berganda har bir oโquvchi 1 marta baland ovozda oโz ismini aytishi kerak.
Qizil ~yurish
Yashil~ toโxtash
Ism~oโz ismini aytish
Bu jarayonni ham 2~3 marta takrorlagach, qarsak buyrugโi qoโshiladi.
Endi oโquvchilar
qizil deganda yurishlari,
yashil deyilganda toโxtashlari,
ism deyilganda sinfdoshining ismini aytishi va
qarsak buyrugโi berilganda 1 marta qarsak chalishi kerak.
โKim oโzarโ oโyini.
Bu oโyinni barcha darslarda qoโllash mumkin.
Masalan: oโqish darsida fasllarga doir mavzularni oโtayotganda, har bir faslning oโziga xos belgilariga doir kim koโp soโz topishi musoboqasi oโtkazilishi mumkin.
Masalan:
1-qator: qishki oโyinlar
2-qator: qishki kiyimlar
3-qator: qishda qishlaydigan qushlar, hayvonlar.
Oโquvchilar topshiriqqa mos soโzlarni tanlab yozadilar.
Ona tilidan soโz turkumlarini oโtishda ham foydalansa boโladi.
Masalan: โOtโ soโz turkumini oโtishda:
1-qator: oโsimliklarning
2-qator: hashoratlarning
3-qator: hayvonlarning nomlarini yozadi.
Gโoliblar ragโbatlantiriladi.
Oโyin davomida esa oโquvchilar zarur bilimlarni oโzlashtirib oladilar, ularda faollik, savodxonlik oshib boradi.
โQuvnoq boshqotirmaโ oโyini
Oโyinni oโtkazishdan maqsad: Oโquvchilarning mantiqiy fikrlash koโnikmalarini shakllantirish, ogโzaki va yozma nutqini rivojlantirish.
Oโyinni oโtkazish jarayoni: Mazkur oโyinda 2 guruhdan bittadan oโquvchi yozuv taxtasi oldiga chiqishadi. Ularga narsa va hayvonlarning nomlari aytiladi. Oโquvchilar aytilganย soโzning bosh harflarini yonma-yon yozib boradilar. Natijada xalq maqollaridan biri hosil boโladi.
Masalan: oโrik, qurbaqa, ilon, gul, ayiq, narvon, oโrgimchak, zebra, arra, ruchka. โOโqigan-oโzarโ.
Oโqish darsi uchun: 1-sinf โOโqishโ darsligida โAmir Temurโ mavzusi yuzasidan quyidagicha:
Kaptar, uch, chayon, ayiq, devor, olmos, laylak, aql, taroq, doโst, aka. โKuch-adolatdaโ.
Matematika darsi uchun: 1-sinf โMatematikaโ darsligida โQavslarโ mavzusi boโyicha quyidagicha:
Qanot, asal, varrak, son, limon, ari, ruchka. (Javob: โQavslarโ)
Qaysi oโquvchi topshiriqni birinchi boโlib xatosiz va toโgโri bajarsa, uning guruhi gโolib boโladi.
Savollar lotoriyasi metodi.
โ Doskaga mavzuga doir 10-15 ta qoida yoziladi. Har bir qoida raqamlangan boโladi.
โ Oโquvchilar konspekt qilib olishadi. Qoidalar oโquvchilar miyasida saqlanib qolishni boshlaydi.
Ular raqamlari bilan eslab qolishlari kerak.
โ Keyin esa 1 oโquvchi sinfdan tashqariga chiqadi. Oโqituvchi oโquvchilar bilan kelishgan holda qaysidir qoida raqamini doskaga yozib, ustidan qogโoz yopishtirib, bekitib qoโyadi.
โ Tashqaridagi oโquvchi kiradi va qaysi qoida yashirilganini topishi kerak. U shunchaki taxmin qilib aytadi. 3tagacha imkoniyat beriladi. Natijada xotirasini ishga soladi. Toโgโri topsa ham, topolmasa ham 3ta qoidani yoddan aytgani foyda boโladi.
Takrorlash orqali yanada yaxshiroq eslab qoladi.
Afzalliklari:
Oโquvchi xotirasini charxlaydi.
Mavzuni oson oโzlashtirishga yordam beradi.
Oโquvchilarning darsga qiziqishlarini orttiradi.
Mavzular aylanganda metodi.
Bu metod ham oโquvchilarda katta qiziqish uygโotadi.
- Har bir oโquvchiga maโlum mavzular doirasida atamalardan 1tasini varaqqa yozishlarini ayting.
- Doska yoniga 1ta stul chiqariladi.
- Istalgan 1 oโquvchi stulga oโtiradi. 5ta oโquvchi esa qoโllariga atama yozilgan varaqni olib oโtirgan oโquvchi atrofida aylana boโlib turishadi.
- Oโtirgan oโquvchining koโzi yumiladi.
- Musiqa ostida oโquvchilar stulda oโtirgan oโquvchi atrofida aylana boshlaydilar.
- Musiqa tugagach, oโtirgan oโquvchi roโparasida kim turib qolsa, oโquvchi oโsha tengdoshining qoโlidagi varaqda yozilgan atamani izohlab, namuna keltirishi kerak.
- Agar toโgโri javob bersa, turgan oโquvchi bilan oโrin almashadi. Javob berolmasa, joyida qoladi. Roโparada turgan oโquvchi esa yana 1 stul olib, orqama-orqa oโtiradi.
- Oโyin shu tarzda davom etadi.
- 3 martagacha ham toโgโri javob berolmagan ishtirokchi jazolanadi.
โBoshlovchi oโyiniโ metodi.
Bu oโyin oโtilgan mavzuni takrorlash uchun qoโl keladi.
- Oโquvchilar uyda mavzu boโyicha 5 tadan savol tuzib kelishlari kerak boโladi.
- Kichkina 6ta qogโozchalardan bittasiga โboshlovchiโ qolgan beshtasiga โishtirokchiโ deb yozib qoโyasiz.
- 6 ta oโquvchi doskaga chiqadi va qogโozchalardan birini tanlaydi.
- Kimga โBoshlovchiโ vazifasi toโgโri kelsa, xuddi boshlovchilardek โishtirokchilarโga oโz savollarini beradi.
- Toโgโri javob bergan oโquvchilar ball orqali baholanadi.
- Har bir oโquvchi darsda faol ishtirok etishi uchun ajoyib uslub. Bolalar savol tuzib kelish bilan birgalikda mavzuni ham puxta oโrganishadi.
Agarda siz sinf rahbari boโlsangiz, siz uchun ajoyib metodimiz bor. โSehrli qutiโ deb yozilgan kichik quti orqali oโquvchilar bilan muloqotni yoโlga qoโying. Natijada, oโquvchilar uchun siz sevimli ustozga aylanasiz.
Metodimiz quyidagicha: haftada ikki marta oโquvchilarga uyida javob yozib kelishlari uchun qiziqarli savollar bering. Savollar taxminan shunday boโlishi mumkin:
-Eng katta orzuyingiz nima?
-Eng yaqin doโstingizga qanday maslahat berasiz?
-Sinf rahbariga ayta olmaydigan gaplaringiz?
-Kelajakda qaysi kasb egasi boโlmoqchisiz. Va hokazo.
Savollar aynan shunday boโlishi shart emas. Savollarni tuzish sizning kreativligingizga bogโliq. Oโquvchilar yozib kelgan javoblarini qutiga solishadi, bu esa sinf rahbari bilan muloqotning ajoyib usuli.
Bu orqali sizga boโlgan munosabat yaxshilanadi. Shuningdek, mantiqiy fikrlash va fikrlarni bayon etish qobiliyati oshadi.
โOโzga sayyoralikโ metodi
Doskaga 10ta oโquvchi chiqadi, ularning har biriga mavzuga doir informatsiya yozilgan kartochkalar tarqatasiz.
Bitta maโlumot xato boโladi.
Oโtirgan oโquvchilar ketma-ket doskadagi oโquvchilarni tinglashadi va notoโgโri maโlumot aytgan โoโzga sayyoralikโ sinfdoshini oโyindan chiqarib yuborishadi.
9 ta oโquvchi qoldi. Bitta xato maโlumot qoโshilib kartochkalar qaytadan tarqatiladi.
Oxirida omadi kelgan โYerlikโ oโquvchi qolguncha oโyin davom etadi.
Aqliy hujum metodi.
- Darsda oโquvchilar diqqatini jalb qilishda katta yordam beradi.
- Miya charchagan vaqtda chalgโitib, qiziqish uygโotadi.
- Oโquvchilar tengdoshlari fikrini eshitib, analiz qilishadi. Yaxshiroq gโoya aytishga harakat qilishadi.
Qanday amalga oshiriladi?
Bu texnologiya darsning istalgan vaqtida qoโllanilsa boโladi. Oโquvchilar mavzudan biroz zerikish his qilganda ularni yana โuygโotishโ maqsadida ishlatsangiz, yaxshi samara beradi.
Oโquvchilarga mavzuga doir savol berasiz. Savolni toโgโri tanlash muhim hisoblanadi.
Hamma birin-ketin oโz javobini ayta boshlaydi va faollik kuchayadi.
Kutilmagan savol orqali tinglovchilar aqliga hujum qilasiz. Bu ularda ziyraklikni ham oshiradi.
Sinfda oโynash uchun tezkor oโyinlar โย Faol oโyinlar
Talabalarni oโrnidan turish va harakat qilish foydali, lekin ular koโpincha boshqa narsani qilishni xohlashadi! Ushbu tezkor harakatlardan baโzilari yordamida siz jismoniy faoliyatni qiziqarli oโyinga aylantirishingiz mumkin:
- Oโrdak, oโrdak, gโoz: Bir talaba xona boโylab yurib, boshqa talabalarning boshining orqa tomoniga tegib, โoโrdakโ deb aytadi. Ular birovning boshiga tegib, โgโozโ deb tanlaydilar. Keyin oโsha odam oโrnidan turadi va birinchi talabani ushlab olishga harakat qiladi. Agar ular yoโq boโlsa, ular keyingi gโoz boโladi. Aks holda, ular chiqib ketishadi.
- Musiqiy stullar: Musiqa chaling va oโquvchilar stullarni aylanib oโtishsin. Musiqa toโxtaganda, ular stulga oโtirishlari kerak. Kreslosi yoโq talaba tashqarida.
- Qizil chiroq, yashil chiroq: โYashil chiroqโ deb aytsangiz, oโquvchilar xona boโylab yurishadi yoki yugurishadi. โQizil chiroqโ deb aytsangiz, ular toโxtashlari kerak. Agar ular toโxtamasalar, chiqib ketishadi.
- Muzlatish raqsi: Bu klassik yosh bolalarga energiyani yoqishga imkon beradi. Uni yolgโiz yoki doโstlar bilan guruhda oโynash mumkin. Bu oddiy qoidalarga ega anโanaviy yopiq bolalar oโyini. Bir oz musiqa tinglang va ularga raqsga tushishiga yoki harakatlanishiga ruxsat bering; musiqa toโxtaganda, ular muzlashi kerak.
Interfaol metodlar.
ta-lim-da-didaktik-o-yinlar-va-interfaol-metodlardan-foydalanish-samaradorligi
Didaktik oโyinlar tarbiyachi kitobi
Didaktik oโyinlar Boshlangโich
kartotekasi Harakatli oโyinlar
kartotekasi Taโlimiy oโyinlar
Tavsiya etamiz:ย Turli mavzudagi sheโrlar toโplami
manba.