Bosh sahifa ยป O'qituvchilarga ยป Qiziqarli metodlar

Qiziqarli metodlar

by administrator

Sahifamiz orqali oโ€™qituvchilar uchun kerak boโ€™ladigan qiziqarli metodlar, interfaol metodlar, ochiq dars uchun zamonaviy metodlar jamlanmasi oโ€™rin olgan.

Qiziqarli metodlar.

Bolalarga muhim koโ€™nikmalarni oโ€™rgatish uchun sinfdagiย  oโ€™yinlardan foydalansangiz, ularda oโ€™rganishga boโ€™lgan muhabbat va fanizga boโ€™lgan muhabbatni kuchaytirasiz. Ushbu metodik interfaol oโ€™yinlar bolalaringizni jalb qilish va ularning fanga qiziqishini uygโ€™otish uchun ideal usuldir.

Agar siz oโ€™qituvchi boโ€™lsangiz, ehtimol siz darsni erta tugatish va oxirgi besh-oโ€™n daqiqa davomida oโ€™quvchilaringizni mashgโ€™ulotlarga jalb qilish kerakligidan umidsizlikka tushgandirsiz. 5 daqiqalik oโ€™yinlar soโ€™nggi daqiqalarni toโ€™ldirishi mumkin!

Oโ€™yinlar oโ€™qituvchilarga yaxshiroq darslar yaratishda yordam beradi, shuningdek, ularga oโ€™z talabalari bilan bogโ€™lanish imkonini beradi.

Rasmlar soโ€™zlaydi metodi.

Multimedia orqali ham oโ€™quvchilarni darsga jalb qilish va darsni samarali oโ€™tish mumkin. Masalan, dars avvalida oโ€™quvchilar eโ€™tiborini tortish maqsadida mnemonika mashgโ€™ulotlaridan foydalanish yaxshi tanlov hisoblanadi.

Tabiiyki, darsga kirgan oโ€™quvchi xayoli hali ham tanaffusda sodir boโ€™lgan qiziq voqea yoki sinfdoshi bilan kechgan suhbatda โ€œqolib ketganโ€ boโ€™ladi. Turfa koโ€™chalarda kezayotgan xayollarni bir joyga jamlash va darsga eโ€™tiborni qaratish maqsadida ekran orqali oโ€™quvchilarga 4-6 ta rasm koโ€™rsatiladi.

Bu rasmlar bugungi oโ€™tiladigan mavzuga aloqador boโ€™lishi lozim.

Oโ€™qituvchi oโ€™quvchilardan ushbu rasmlarning mavzuga qanday aloqasi borligini topishlarini hamda fikr bildirishlarini soโ€™raydi.

Qarabsizki, har bir oโ€™quvchi diqqat bilan rasmlarga qaray boshlaydi. Sinchkovlik bilan ular oโ€™rtasidagi bogโ€™likni aniqlashga harakat qiladi. Rasmlardagi mavzuga aloqadorlikni topishga intiladi.

Bu esa darsda oโ€™ziga xos qiziqarli atmosfera hosil boโ€™lishiga sabab boโ€™ladi. Eng muhimi esa, oโ€™quvchilar xayoli endi sinfxonadagi ekranga qadalgan. Bemalol darsni boshlash mumkin.

Televizor yoki kompyuter orqali bu metodni qoโ€™llash imkoni boโ€™lmasa, qogโ€™ozga chiqarilgan rasmlarni doskaga ilib qoโ€™yib ham ushbu usuldan foydalanish mumkin.

Eng asosiysi, rasmlar barcha oโ€™quvchiga birdek koโ€™rinadigan joyda boโ€™lishi lozim. Agar qaysidir oโ€™quvchiga yaxshi koโ€™rinmasa, bu unda noqulaylik tugโ€™diradi. Shuningdek, u oโ€™quvchi boshqalarga halal berib, sinfda tartibsizlik kuzatilishi mumkin.

Interaktiv darslarni xush koโ€™ruvchi pedagoglar pinterest sayti orqali eng sifatli va qiziqarli rasmlarni topishlari mumkin.

Oโ€˜tilgan boโ€˜limni takrorlash yoki yangi boโ€˜limni boshlash jarayonida โ€œSoat millariโ€ metodi juda katta samara beradi.

Oโ€˜quvchilarni ikkita jamoaga
โ€œSoat tayoqchasiโ€ va
โ€œMinut tayoqchasiโ€ga ajratamiz.

Ularga oldindan tayyorlab qoโ€˜yilgan mavzuga oid kichik-kichik, bir-birini takrorlamaydigan maโ€™lumotlardan iborat tarqatma qogโ€˜ozlarni beramiz va ularni xuddi soat shaklida aylana qilib tizib olamiz, yaโ€™ni daqiqa jamoasi ichki aylanadan, soat jamoasi tashqi aylanadan joy olishadi.

Oโ€˜qituvchining har bir ogohantirishidan keyin bir-biriga roโ€˜parama-roโ€˜para turgan oโ€˜quvchilar oโ€˜z maโ€™lumotlarini
sheriklariga tushuntirib beradi va bu jarayon dastlabki oโ€˜quvchiga qayta uchragunga qadar davom etadi, soat tayoqchalari oโ€˜z joyida turadi, minut tayoqchalari esa soat strelkasi kabi
aylanishadi.

โ€œMatematik atamalarโ€ oโ€˜yini

Bu oโ€˜yinda ham bir necha kishi ishtirok etishi mumkin. Qatnashchilar bir qator boโ€˜lib turishadi va navbat bilan har bir qatnashchi matematika faniga oid atamalarni aytishadi. Bunda bir qatnashchi aytgan atamani boshqa qatnashchi aytib qoโ€˜ysa, u oโ€˜yinni tark etadi. Agar qatnashchi atama bilmay 5 soniya toโ€˜xtab qolsa ham u oโ€˜yinni tark etadi. Oโ€˜yin bitta gโ€˜olib qolguncha davom etadi.

Masalan: Son, kesma, natural son, modul, uzunlik, qoโ€˜shish, ayirish, boโ€˜lish, koโ€˜paytirish, parabola, toโ€˜gโ€˜ri chiziq, uchburchak, toโ€˜rtburchak, โ€ฆ

ย 

Koโ€˜priklar metodi.

  • Doskaga shunday koโ€˜rinishli shakl chizing, xuddi shu kabi shakllarga boโ€˜lib chiqing.
  • Ishtirokchilarni guruhlarga boโ€˜lib yoki yakka tartibda oโ€˜ynatsangiz boโ€˜ladi.
  • Oโ€˜quvchilar bir boโ€˜limchadan boshqa bir boโ€˜limchaga rasmda koโ€˜rsatilgandek qilib koโ€˜prik qurishlari kerak.
  • Har bir qatnashchi alohida rangdan foydalanishi lozim.
  • Koโ€˜prik chizish davomida har bir koโ€˜prik uchun mavzuga oid 1tadan maโ€™lumot/qoida aytilishi kerak.
  • Maโ€™lumot ayta olmay qolgan yoki koโ€˜prik chizish imkoni qolmagan ishtirokchi yutqazadi.
  • Toโ€˜gโ€˜ri va toโ€˜liq maโ€™lumot aytgan, koโ€˜prik chiza olgan oโ€˜quvchi gโ€˜olib hisoblanadi!

Ranglar metodi.

Oโ€˜quvchilarga qizil va yashil ranglari orqali buyruq beriladi. Qizil~toโ€˜xtash, yashil esa yurish maโ€™nosini anglatadi.

Shartni notoโ€˜gโ€˜ri bajargan ishtirokchi oโ€˜yindan chiqadi.

3~4 marta takrorlangach, endi buyruqni biroz oโ€˜zgartiramiz.

Qizil~yurish, yashil~toโ€˜xtash belgisini bildiradi. Bu jarayon oโ€˜quvchilarda yana ham ziyarklikni oshirishga yordam beradi.

Keyin esa ism buyrugโ€˜i qoโ€˜shiladi. Oโ€˜qituvchi ism deb buyruq berganda har bir oโ€˜quvchi 1 marta baland ovozda oโ€˜z ismini aytishi kerak.

Qizil ~yurish
Yashil~ toโ€˜xtash
Ism~oโ€˜z ismini aytish

Bu jarayonni ham 2~3 marta takrorlagach, qarsak buyrugโ€˜i qoโ€˜shiladi.

Endi oโ€˜quvchilar
qizil deganda yurishlari,
yashil deyilganda toโ€˜xtashlari,
ism deyilganda sinfdoshining ismini aytishi va
qarsak buyrugโ€˜i berilganda 1 marta qarsak chalishi kerak.

โ€œKim oโ€™zarโ€ oโ€™yini.

Bu oโ€™yinni barcha darslarda qoโ€™llash mumkin.
Masalan: oโ€™qish darsida fasllarga doir mavzularni oโ€™tayotganda, har bir faslning oโ€™ziga xos belgilariga doir kim koโ€™p soโ€™z topishi musoboqasi oโ€™tkazilishi mumkin.
Masalan:

1-qator: qishki oโ€™yinlar
2-qator: qishki kiyimlar
3-qator: qishda qishlaydigan qushlar, hayvonlar.

Oโ€™quvchilar topshiriqqa mos soโ€™zlarni tanlab yozadilar.
Ona tilidan soโ€™z turkumlarini oโ€™tishda ham foydalansa boโ€™ladi.
Masalan: โ€œOtโ€ soโ€™z turkumini oโ€™tishda:
1-qator: oโ€™simliklarning
2-qator: hashoratlarning
3-qator: hayvonlarning nomlarini yozadi.

Gโ€™oliblar ragโ€™batlantiriladi.

Oโ€™yin davomida esa oโ€™quvchilar zarur bilimlarni oโ€™zlashtirib oladilar, ularda faollik, savodxonlik oshib boradi.

โ€œQuvnoq boshqotirmaโ€ oโ€™yini

Oโ€™yinni oโ€™tkazishdan maqsad: Oโ€™quvchilarning mantiqiy fikrlash koโ€™nikmalarini shakllantirish, ogโ€™zaki va yozma nutqini rivojlantirish.

Oโ€™yinni oโ€™tkazish jarayoni: Mazkur oโ€™yinda 2 guruhdan bittadan oโ€™quvchi yozuv taxtasi oldiga chiqishadi. Ularga narsa va hayvonlarning nomlari aytiladi. Oโ€™quvchilar aytilganย  soโ€™zning bosh harflarini yonma-yon yozib boradilar. Natijada xalq maqollaridan biri hosil boโ€™ladi.
Masalan: oโ€™rik, qurbaqa, ilon, gul, ayiq, narvon, oโ€™rgimchak, zebra, arra, ruchka. โ€œOโ€™qigan-oโ€™zarโ€.
Oโ€™qish darsi uchun: 1-sinf โ€œOโ€™qishโ€ darsligida โ€œAmir Temurโ€ mavzusi yuzasidan quyidagicha:
Kaptar, uch, chayon, ayiq, devor, olmos, laylak, aql, taroq, doโ€™st, aka. โ€œKuch-adolatdaโ€.
Matematika darsi uchun: 1-sinf โ€œMatematikaโ€ darsligida โ€œQavslarโ€ mavzusi boโ€™yicha quyidagicha:
Qanot, asal, varrak, son, limon, ari, ruchka. (Javob: โ€œQavslarโ€)
Qaysi oโ€™quvchi topshiriqni birinchi boโ€™lib xatosiz va toโ€™gโ€™ri bajarsa, uning guruhi gโ€™olib boโ€™ladi.

Savollar lotoriyasi metodi.

โœ“ Doskaga mavzuga doir 10-15 ta qoida yoziladi. Har bir qoida raqamlangan boโ€˜ladi.

โœ“ Oโ€˜quvchilar konspekt qilib olishadi. Qoidalar oโ€˜quvchilar miyasida saqlanib qolishni boshlaydi.
Ular raqamlari bilan eslab qolishlari kerak.

โœ“ Keyin esa 1 oโ€˜quvchi sinfdan tashqariga chiqadi. Oโ€˜qituvchi oโ€˜quvchilar bilan kelishgan holda qaysidir qoida raqamini doskaga yozib, ustidan qogโ€˜oz yopishtirib, bekitib qoโ€˜yadi.

โœ“ Tashqaridagi oโ€˜quvchi kiradi va qaysi qoida yashirilganini topishi kerak. U shunchaki taxmin qilib aytadi. 3tagacha imkoniyat beriladi. Natijada xotirasini ishga soladi. Toโ€˜gโ€˜ri topsa ham, topolmasa ham 3ta qoidani yoddan aytgani foyda boโ€˜ladi.

Takrorlash orqali yanada yaxshiroq eslab qoladi.

Afzalliklari:

Oโ€˜quvchi xotirasini charxlaydi.
Mavzuni oson oโ€˜zlashtirishga yordam beradi.
Oโ€˜quvchilarning darsga qiziqishlarini orttiradi.

Mavzular aylanganda metodi.

Bu metod ham oโ€™quvchilarda katta qiziqish uygโ€™otadi.

  • Har bir oโ€˜quvchiga maโ€™lum mavzular doirasida atamalardan 1tasini varaqqa yozishlarini ayting.
  • Doska yoniga 1ta stul chiqariladi.
  • Istalgan 1 oโ€˜quvchi stulga oโ€˜tiradi. 5ta oโ€˜quvchi esa qoโ€˜llariga atama yozilgan varaqni olib oโ€˜tirgan oโ€˜quvchi atrofida aylana boโ€˜lib turishadi.
  • Oโ€˜tirgan oโ€˜quvchining koโ€˜zi yumiladi.
  • Musiqa ostida oโ€˜quvchilar stulda oโ€˜tirgan oโ€˜quvchi atrofida aylana boshlaydilar.
  • Musiqa tugagach, oโ€˜tirgan oโ€˜quvchi roโ€˜parasida kim turib qolsa, oโ€˜quvchi oโ€˜sha tengdoshining qoโ€˜lidagi varaqda yozilgan atamani izohlab, namuna keltirishi kerak.
  • Agar toโ€˜gโ€˜ri javob bersa, turgan oโ€˜quvchi bilan oโ€˜rin almashadi. Javob berolmasa, joyida qoladi. Roโ€˜parada turgan oโ€˜quvchi esa yana 1 stul olib, orqama-orqa oโ€˜tiradi.
  • Oโ€˜yin shu tarzda davom etadi.
  • 3 martagacha ham toโ€˜gโ€˜ri javob berolmagan ishtirokchi jazolanadi.

โ€œBoshlovchi oโ€˜yiniโ€ metodi.

Bu oโ€™yin oโ€˜tilgan mavzuni takrorlash uchun qoโ€˜l keladi.

  • Oโ€˜quvchilar uyda mavzu boโ€˜yicha 5 tadan savol tuzib kelishlari kerak boโ€˜ladi.
  • Kichkina 6ta qogโ€˜ozchalardan bittasiga โ€œboshlovchiโ€ qolgan beshtasiga โ€œishtirokchiโ€ deb yozib qoโ€˜yasiz.
  • 6 ta oโ€˜quvchi doskaga chiqadi va qogโ€˜ozchalardan birini tanlaydi.
  • Kimga โ€œBoshlovchiโ€ vazifasi toโ€˜gโ€˜ri kelsa, xuddi boshlovchilardek โ€œishtirokchilarโ€ga oโ€˜z savollarini beradi.
  • Toโ€˜gโ€˜ri javob bergan oโ€˜quvchilar ball orqali baholanadi.
  • Har bir oโ€˜quvchi darsda faol ishtirok etishi uchun ajoyib uslub. Bolalar savol tuzib kelish bilan birgalikda mavzuni ham puxta oโ€˜rganishadi.

Agarda siz sinf rahbari boโ€˜lsangiz, siz uchun ajoyib metodimiz bor. โ€œSehrli qutiโ€ deb yozilgan kichik quti orqali oโ€˜quvchilar bilan muloqotni yoโ€˜lga qoโ€˜ying. Natijada, oโ€˜quvchilar uchun siz sevimli ustozga aylanasiz.

Metodimiz quyidagicha: haftada ikki marta oโ€˜quvchilarga uyida javob yozib kelishlari uchun qiziqarli savollar bering. Savollar taxminan shunday boโ€˜lishi mumkin:
-Eng katta orzuyingiz nima?
-Eng yaqin doโ€˜stingizga qanday maslahat berasiz?
-Sinf rahbariga ayta olmaydigan gaplaringiz?
-Kelajakda qaysi kasb egasi boโ€˜lmoqchisiz. Va hokazo.

Savollar aynan shunday boโ€˜lishi shart emas. Savollarni tuzish sizning kreativligingizga bogโ€˜liq. Oโ€˜quvchilar yozib kelgan javoblarini qutiga solishadi, bu esa sinf rahbari bilan muloqotning ajoyib usuli.

Bu orqali sizga boโ€˜lgan munosabat yaxshilanadi. Shuningdek, mantiqiy fikrlash va fikrlarni bayon etish qobiliyati oshadi.

โ€Oโ€˜zga sayyoralikโ€ metodi

Doskaga 10ta oโ€˜quvchi chiqadi, ularning har biriga mavzuga doir informatsiya yozilgan kartochkalar tarqatasiz.

Bitta maโ€™lumot xato boโ€˜ladi.

Oโ€˜tirgan oโ€˜quvchilar ketma-ket doskadagi oโ€˜quvchilarni tinglashadi va notoโ€˜gโ€˜ri maโ€™lumot aytgan โ€œoโ€˜zga sayyoralikโ€ sinfdoshini oโ€˜yindan chiqarib yuborishadi.

9 ta oโ€˜quvchi qoldi. Bitta xato maโ€™lumot qoโ€˜shilib kartochkalar qaytadan tarqatiladi.

Oxirida omadi kelgan โ€œYerlikโ€ oโ€˜quvchi qolguncha oโ€˜yin davom etadi.

Aqliy hujum metodi.

  • Darsda oโ€˜quvchilar diqqatini jalb qilishda katta yordam beradi.
  • Miya charchagan vaqtda chalgโ€˜itib, qiziqish uygโ€˜otadi.
  • Oโ€˜quvchilar tengdoshlari fikrini eshitib, analiz qilishadi. Yaxshiroq gโ€˜oya aytishga harakat qilishadi.

Qanday amalga oshiriladi?

Bu texnologiya darsning istalgan vaqtida qoโ€˜llanilsa boโ€˜ladi. Oโ€˜quvchilar mavzudan biroz zerikish his qilganda ularni yana โ€œuygโ€˜otishโ€ maqsadida ishlatsangiz, yaxshi samara beradi.

Oโ€˜quvchilarga mavzuga doir savol berasiz. Savolni toโ€˜gโ€˜ri tanlash muhim hisoblanadi.

Hamma birin-ketin oโ€˜z javobini ayta boshlaydi va faollik kuchayadi.

Kutilmagan savol orqali tinglovchilar aqliga hujum qilasiz. Bu ularda ziyraklikni ham oshiradi.

Sinfda oโ€™ynash uchun tezkor oโ€™yinlar โ€“ย Faol oโ€™yinlar

Talabalarni oโ€™rnidan turish va harakat qilish foydali, lekin ular koโ€™pincha boshqa narsani qilishni xohlashadi! Ushbu tezkor harakatlardan baโ€™zilari yordamida siz jismoniy faoliyatni qiziqarli oโ€™yinga aylantirishingiz mumkin:

  • Oโ€™rdak, oโ€™rdak, gโ€™oz: Bir talaba xona boโ€™ylab yurib, boshqa talabalarning boshining orqa tomoniga tegib, โ€œoโ€™rdakโ€ deb aytadi. Ular birovning boshiga tegib, โ€œgโ€˜ozโ€ deb tanlaydilar. Keyin oโ€™sha odam oโ€™rnidan turadi va birinchi talabani ushlab olishga harakat qiladi. Agar ular yoโ€™q boโ€™lsa, ular keyingi gโ€™oz boโ€™ladi. Aks holda, ular chiqib ketishadi.
  • Musiqiy stullar: Musiqa chaling va oโ€™quvchilar stullarni aylanib oโ€™tishsin. Musiqa toโ€™xtaganda, ular stulga oโ€™tirishlari kerak. Kreslosi yoโ€™q talaba tashqarida.
  • Qizil chiroq, yashil chiroq: โ€œYashil chiroqโ€ deb aytsangiz, oโ€™quvchilar xona boโ€™ylab yurishadi yoki yugurishadi. โ€œQizil chiroqโ€ deb aytsangiz, ular toโ€™xtashlari kerak. Agar ular toโ€™xtamasalar, chiqib ketishadi.
  • Muzlatish raqsi: Bu klassik yosh bolalarga energiyani yoqishga imkon beradi. Uni yolgโ€™iz yoki doโ€™stlar bilan guruhda oโ€™ynash mumkin. Bu oddiy qoidalarga ega anโ€™anaviy yopiq bolalar oโ€™yini. Bir oz musiqa tinglang va ularga raqsga tushishiga yoki harakatlanishiga ruxsat bering; musiqa toโ€™xtaganda, ular muzlashi kerak.

Interfaol metodlar.

Ming bir boshqotirma

ta-lim-da-didaktik-o-yinlar-va-interfaol-metodlardan-foydalanish-samaradorligi

Didaktik oโ€˜yinlar tarbiyachi kitobi

Didaktik oโ€™yinlar Boshlangโ€™ich

kartotekasi Harakatli oโ€™yinlar

kartotekasi Taโ€™limiy oโ€™yinlar

interfaol Syujetli oโ€™yinlar

500 Harakatli oโ€™yinlar

Dam olish daqiqasi

zinama-zina

chaynvord

kim chaqqon

โ€˜kim oโ€™zarโ€™ oโ€™yini

matematik atamalar oโ€™yini

Tavsiya etamiz:ย Turli mavzudagi sheโ€™rlar toโ€™plami

manba.

TAVSIYA ETAMIZ

ILMLAR.UZ. 2023

Imtihon 2024
TESTLAR
Darsliklar
Tv dasturlar